
Slik vil vi i FrP bygge gang og sykkelveier i Ringsaker
Disse gang og sykkelveiene har vi jobbet for
FrP var pådrivere for gang og sykkelvei ved Asko og over Skansenbrua, likeens den etter Byflatvegen. Den siste var det spesielt vi og Senterpartiet som var pådrivere for. Den ved Asko er ferdig, den langs Byflatvegen jobbes det med nå. Vi har også jobbet for gang og sykkelvei fra Fossenfeltet i Moelv og frem til Brandbutajet og videre frem med kobling til Helsevegen på Kvernstuebrua.

Det er ikke nødvendig å bygge veier som er bredere enn i Danmark
Ringsaker FrP har flere ganger kritisert disse veldig brede gang og sykkelveier som f.eks den i Buttekvernområdet og i Strandvegen og nede ved Shell. Det er helt unødvendig med den bredden. Problemet er at disse sykkelbreddene er helt unødvendig for de få som bruker den. De fleste sykkellistene med sykkeltricot bruker veien uansett, og desto trangere sykkeldressen er desto færre er det som bruker sykkelveiene. I Danmark med flere tusen brukere daglig så bruker de stort sett 2,5 meters bredde sykkelveier, hvorfor må vi bygge bredere i Norge?
I tillegg bør de også nevne at de bredeste sykkelveiene også legger stort beslag på areal. I en del tilfeller ser vi at man smaler inn kryss for motorkjøretøy til fordel for overdimensjonerte ferdselsårene for mye trafikanter. Dette skaper utfordringer spesielt for tyngre kjøretøy. Vi ser også eksempler på at gang og sykkelveier bygges på bekostning av landbruksarealer.
De fleste sykkellistene med sykkeltricot bruker veien uansett, og desto trangere sykkeldressen er desto færre er det som bruker sykkelveiene.
Lars Svendstad
