Sparkesykler i Drøbak

Samferdsel

Slik blir sparkesykler bra for Drøbak

Vi ønsker elektriske sparkesykler i utleie er velkomne til Drøbak. I en bakkete by med dårlige parkeringsforhold og trange gater er det helt fint at noen vil bruke sparkesykkel. Og det er helt fint at noen vil etablere privat næringsvirksomhet i kommunen. Men vi knytter er stort og kraftig "men" til saken.

Erfaringsmessig er det noen brukere av sparkesykler som ignorer alle andre i trafikken. Noen slenger syklene fra seg uten tanke om andre kan snuble i den, om barnevogner og rullestoler må bruke gaten for å komme forbi eller om sykkelen blokker en parkeringsplass eller innkjørsel.

Dessverre er det også en del som oppfører seg like arrogant mens de kjører sykkelen. De freser frem på fortauet til skrekk, og noen ganger også til skade, for andre fotgjengere. Eller de velger å ligge såpass midt i veien at biler ikke kan passere. De lager køer, sinne og til slutt farlige situasjoner.

Og ikke sjeldent veksler de mellom å være "fotgjenger på fortauet" og "kjørende i gaten" uten forvarsel. De utsetter seg selv for stor fare, og de risikerer å gjøre uskyldige bilister til skadevoldsutøvere.

Det provoserende mindretallet

De er ikke så mange, disse sparesykkelbøllene. De fleste kjører og parkerer etter beste evne. Noen og enhver kan selvsagt gjøre noe feil eller tankeløst en gang i blant. Det må vi tåle. Hvis det er vanskelig, må vi passe på å holde opp et speil.

Men det er noen, som nesten konsekvent, ignorer andre, baserer seg på at andre skal bremse og vike og synes at såpass prioritet bør de selv ha krav på. Det er dette mindretallet vi ser mest. Det er de vi legger merke til. Og som alltid er det de få som ødelegger omdømmet til de mange.

Veitrafikkloven er klar

Veitrafikkloven er klinkende klar. Den lyder som følger:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Sparkesykler, både elektriske og manuelle, er forøvrig regulert som sykler.

Ulovlig bruk må få konsekvenser

Ulovlig bruk og hensetning av sparkesykler må få konsekvenser for brukeren. Hvis brukeren ikke kan identifiseres, må eieren bære ansvaret, akkurat slik det er for bil.

Når utleiere etablerer seg, må det være under forutsetning av at de erkjenner sitt ansvar. Samtidig må kommunen ha etablert et system for å håndheve loven. Kanskje kan parkeringsvakten, som jo bidrar til det meste i vår kjære by, også bidra her. Kanskje må det andre regimer til. Uansett må bruk som er farlig og/eller plagsom for andre, få følger for den den ansvarlige.

Loven må være lik for alle

Butikkeiere får kraftig reaksjon dersom de plasserer skilt eller på annen måte breier seg utover fortauet. Bilister for bot dersom de parker på fortau eller på annen måte hindrer andre. Loven må fungere likt. Det må være reaksjon mot sparkesyklister som bryter loven også.

Utleie av sparkesykler er regulert ved lov om utleie av elektrisk sparkesykkel. Reglene åpner for at kommunen kan lage egne forskrifter som blant annet innebærer fartsbegrensninger ved geofence systemer, at utleier må dekke kostnadene kommunen har for å administrere løsninger samt gebyrer og beslag av ulovlig hensetting av syklene.

FrP mener kommunen umiddelbart bør utarbeide lokale forskrifter som gir kommunen rett til å bøtelegge og beslaglegge ulovlig parkerte sykler.

Oslo kommune var blant de første med slike forskrifter. I god planøkonomisk tradisjon vektla Oslo å begrense antall aktører og antall sykler. Vi tror aktører og marked kan styre seg selv og ønsker alle velkommen, så lenge bruk skjer på våre premisser.

En liten grus-stein er alt som skal til for å endre noens liv. Se video