Statsbudsjettet med Osloøyne
Eiendomsskatt
Kommuneøkonomien fortsetter å bli styrket, og de frie inntektene til kommunene øker for neste år. Fra 2021 til 2022 er det på landsbasis en nominell vekst i de frie inntektene til kommunene på 1,5 %. Dette gjelder også Oslo som får en inntekstvekst på 1,3 % sammenliknet med 2021. Den anslåtte økningen i frie inntekter er på hele 638 millioner kroner, det er ikke langt unna de 720 millionene byrådet har budsjettert med å ta inn i eiendomsskatt på bolig.
Oslos kommuneøkonomi har fortsatt gode tider med vekst i de frie inntektene, noe Røde-Raymond burde bruke på å kutte i eiendomsskatten. For 2022 får Oslo kommune over 638 millioner kroner mer enn først anslått. Det er nesten like mye som byrådet budsjetterer med å ta inn i eiendomsskatt på folks hjem neste år, sier Solås.
Samferdsel
På samferdsel har Oslo heller ikke i år noe særlig å glede seg over. Hverken E6 Oslo Øst eller ny togtunnel gjennom sentrum blir prioritert. Det er heller ikke mye trøst å hente på dette feltet fra den nye regjeringen som er på vei inn med Oslo-fiendtlige Senterpartiet.
Regjeringen nevner ikke prosjektet E6 Oslo Øst (Manglerud-tunnelen) med et eneste ord. Det er det viktigste riksveiprosjektet i Oslo, og et av de viktigste i hele landet. Høyre, Venstre og KrF sa i valgkampen at de var for prosjektet, da er det trist at de gjør jobben for motorveimotstanderne på sosialistisk side når de legger frem sitt siste budsjett, sier Solås
Bompenger
De siste årene har Oslofolk betalt mer i bompenger og fått flere stasjoner i og rundt byen. Groruddalen i øst har nå bomstasjoner både i begge ender og midt i. FrP fikk i 2019 til en bompengeavtale for å redusere bompengebelastningen som regjeringen halvhjertet følger opp i budsjettforslaget. FrP vet at bilen er viktig for mange for å få hverdagen til å gå opp og da må folk flest i Oslo dra nytte av reduksjonene, ikke bare de som har råd til nye Teslaer.
Det er bra at regjeringen følger opp bompengeavtalen med 300 millioner kroner til reduserte bompenger, men dessverre er det ikke alle Oslofolk som får glede av dette. Høyre-regjeringen velger å sende hele lettelsen til direktører og sine velgere på Oslo Vest som kjører Tesla og har råd til nye elbiler som bil nummer to. FrP skulle gjerne sett at disse pengene kom alle til gode, slik at også vanlige folk med vanlige biler ville fått lavere bomtakster, sier Solås.
Regjeringskvartalet
Totalt sett er det lite nøysomhet å spore i budsjettforslaget. Skattebetalerne i Oslo og landet for øvrig må se enorme summer gå ut av landet til bistand og milliarder til symbolske klimatiltak. Det blir også varslet at megaprosjektet med nytt regjeringskvartal skal bli enda dyrere.
Prosjektet med nytt regjeringskvartal har vokst ut av alle proporsjoner. Nå ser det ut til å bli hele 5 milliarder dyrere, med en ny totalkostnad på over 40 milliarder. Allerede for et år siden advarte FrP om at prosjektet bar preg av dårlig kostnadskontroll. Nå er det på høy tid å dra i nødbremsen og få spart skattebetalerne for denne stormannsgalskapen og Oslofolk fra å få denne kolossen midt i sentrum, avslutter Solås.
Nå er det på høy tid å dra i nødbremsen og få spart skattebetalerne for denne stormannsgalskapen og Oslofolk fra å få denne kolossen midt i sentrum, avslutter Solås.
Lars Petter Solås