Takk SV

Les hva leder I Nittedal FrP Andreas Qvale mener om eiendomssaktt og SV sitt brudd med samarbeidsavtalen i nittedalspolitikken.

Etter at SV i nærmere to år har vært en del av samarbeidsavtalen med Ap, FrP, V og KrF i Nittedal, er det nå slutt. SV vil ikke lenger delta i det politiske verkstedet dette samarbeidet egentlig var, men faller tilbake på sosialistisk tankegods der å skattlegge folk mest mulig åpenbart er noe av det viktigste. Annerledes er det vanskelig å tolke at partiet bruker reduksjon av eiendomsskatten som begrunnelse for å bryte samarbeidet.

Hovedpoenget med samarbeidsavtalen var at den åpnet for muligheten til å tenke nytt i Nittedals-politikken. Ganske enkelt et kreativt samarbeid, ut fra en systematisk politisk tankegang og målsetting om å komme frem til de beste løsningene. Samtidig med en visshet om at man hadde flertallet på plass for nettopp dette.

Samarbeidskonstellasjonen mellom SV og FrP var klart både uvanlig og krevende. Deri lå svakheten – men deri lå også styrken og det verdifulle. Dette var også bakgrunnen for at kommentatorer karakteriserte avtalen som positiv og fremtidsrettet. Altså lokalpolitikk på sitt beste. Det å styre sammen med andre er imidlertid en politisk utfordring. På den ene siden kan man i fellesskap finne frem til de gode løsningene. Ulempen er at den politiske profilen til det enkelte parti blir mindre synlig.

Men nå vil altså SV virkelig vise sin profil. Og til dette velger man altså den mest usosiale, urimelige og urettferdige skatten som vel finnes. Eiendomsskatten tar ikke hensyn til hva du tjener – altså hva du har i inntekt. Den ser helt bort fra hva du har i gjeld. Det at du har forpliktelser som medfører økonomisk utlegg eller andre belastninger teller over hode ikke. At verdiene det her er snakk om allerede er beskattet to ganger før – inntekts- og formueskatt – er helt uinteressant. Dessuten går den på det viktigste for de fleste av oss – det å ha et sted å bo. Men her skal SV vise både minstepensjonister og småbarnsfamilier hva partiet setter høyest. Det er ikke uten grunn at eiendomsskatten blir kalt politikerdop – en svært så dekkende beskrivelse.

Alle vil vi bidra til å løse de oppgaver Nittedal står overfor. Det finnes hundrevis av gode formål som kan forsvares å få økte bevilgninger – altså mere penger. Og ønsker man mer enn hva man har – så vedtas en ekstraskatt. Slik løser man elegant den litt ugreie situasjonen. For en kommune altså. Men SV – det finnes faktisk en annen måte også. Og det var den som var utgangspunktet for samarbeidsavtalen dere nå har brutt. Nemlig å se om det ikke er mulig å få til andre og smartere - og ikke minst rimeligere - måter å drifte kommunen på. For de finnes nemlig også. Og dersom man ikke bruker ideologi som bremsekloss eller hinder – men faktisk prøver å tenke nytt – ref samarbeidsavtalen – så er de faktisk mulig å få øye på. Og gjennomføre. At det er behov for kommunal nytenking her i bygda er vel de fleste enige om. Dette er også bakgrunnen for de omlegginger og endringer – og forhåpentligvis innsparinger/effektivisering -som det jobbes med.

Så takk SV – Ønsket om å skattlegge folk i Nittedal så mye som mulig gir andre partier – deriblant FrP - en ekstra anledning til å vise de politiske skillelinjene. Og at det er mulig å styre en kommune med gode tjenester uten å øke eiendomsskatten. Det er helt legitimt å gå inn for høyere skatt. Og takk for at dere nå så klart har sagt fra hvor dere står.