Folk må få bygge å bo der de selv ønsker

Vi i FrP engasjerer oss i mange saker, og langt fra bare Møreaksen. Vi prøver å jobbe for gode løsninger for folk flest, og våre løsninger er tuftet på sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlig inngrep.

Et viktig moment i FrP sin politikk er valgfrihet. Med det mener vi blant annet at du selv skal få velge hvor du vil bo.

Men er det slik nå?

Den siste tiden er det kommet frem 2 eksempler hvor folk ønsker å flytte tilbake til hjemstedet sitt. De vil bygge seg bolig på eller ved foreldrenes eiendom, men har fått avslag. De nevnte sakene er i Molde kommunes ytterpunkter, altså Midsund og Eresfjord.

Vi i FrP mener vi bør heie på alle unge som vil flytte hjem til Molde kommune. Vi trenger dere, og deres kompetanse. Det er kjekt for de det gjelder, deres familier, venner og hele lokalsamfunnet, når ungdom vender tilbake etter endt utdanning.

Mange partier snakker om hvor viktig det er at ungdom blir fristet til å flytte hjem. Men hva gjøres? Blir det mye prat, og lite gjort?

Har den nylig vedtatte klima, energi og miljøplan på fylkestinget, og Molde kommunes klima - og energiplan, negative konsekvenser for ungdom som vil flytte hjem?

FrP, som eneste parti, stemte i mot denne planen både i fylkestinget og i Molde kommunestyre.

Distriktene er regulert til "Landbruk, natur og fritid"

I tillegg har kommunen store om råder som er regulert til LNF (landbruk, natur og fritid), hvor det er vanskelig å få dispensasjon av Molde kommune for å bygge bolig, selv om det er på nabotomta til dine egne foreldre. Kommunen må vise smidighet i slike saker, og vi må tørre å stå opp mot statsforvalteren hvis lokale dispensasjoner forsøkes overstyrt.

FrP vil hjelpe folk til å få velge hvor de vil bo gjennom disse tiltakene:

- Legge til rette for flere tomter i kommunen, og forenkle bygge- og søknadsprosessen.

- Redusere statsforvalterens og fylkeskommunens innsigelsesmulighet i lokale byggesaker.

- Sørge for en kritisk gjennomgang av vernebestemmelser, og for en opprydning i både kommunale, fylkeskommunale og statlige bestemmelser.

- Jobbe for et tydeligere og enklere lov- og regelverk som styrker demokratiet.

- Legge til rette for fremtidige digitale løsninger.

For å bevare levende lokalsamfunn så må det tilrettelegges og stimuleres, og det haster!

Får folk nok avslag og motbør, flytter de til et annet sted. Dette medfører at befolkningen i utkantene blir stadig eldre, og til slutt dør bygdene ut.

FrP vil IKKE ha det slik. Folk må få velge selv! Det er ikke statens byråkrati som skal bestemme hvor man skal bo!

Stem FrP om du er FOR VALGFRIHET.

Av: Gunnhild Meringdal 2. Kandidat til Molde kommunestyre og David Heggem 6. Kandidat til Molde kommunestyre.