Frogn FrP's 1.Kandidat Lasse Køhler Botten

Vår førstekandidat utfordres av lokalavisen, Akershus Amtstidende

Akershus Amtstidende stilte følgende spørsmål til vår 1.Kandidat i forbindelse med valget :

På Facebook skriver Bente Bjerknes hvem hun vil støtte som ordfører etter valget med en relativt grundig begrunnelse. Hvem ønsker DU skal bli ordfører etter valget og hvorfor?

• Av respekt for velgerne mener jeg det største partiet bør sitte med ordføreren. Nå har vi jo en valgordning som sørger for at det nødvendigvis ikke skjer, noe vi fikk et eksempel på ved forrige valg. Vår hovedsak er å få bukt med eiendomsskatten, som flertallskameratene innførte etter forrige valg, og skal vi få gjort noe med den så velger jeg å støtte ordfører fra Høyre, som vel ligger an til å bli det klart største partiet ifølge aktuelle målinger.

For dere som ikke har vært med i flertallsalliansen: Hvorfor har et så bredt sammensatt flertall vært uheldig for Frogn? Hva har vært feil, hva ville dere gjort annerledes?

• Jo flere kokker jo mere søl. Hvem sørget for å innføre eiendomsskatten? Hvem sørget for å gå til innkjøp av presteboligen? Hvem presset på for gang/sykkelsti i Elleveien? Mange å dele skylden på her! Hadde det vært gjort kraftigere kutt/innsparinger i utgifter tidligere så kunne eiendomsskatten vært unngått. Nå blir det dobbel belastning for kommunens innbyggere, med besparingene kommunen må gjennomføre på bakgrunn av Bølgen dommen, i tillegg til eiendomsskatten som allerede er innført av flertallskameratene. Eiendomsskatten er en svært usosial skatt, og rammer de som har minst hardest, så vi ville finkjemmet budsjettet for innsparinger på andre ikke lovpålagte oppgaver samt solgt unna unødvendige kommunale eiendomsinvesteringer!

Er det partier det er helt uaktuelt å samarbeide med?

• Vi samarbeider der vi får mest gjennomslag for vår politikk, men registrerer jo at det er de som ekskluderer samarbeid med FrP grunnet vårt klimasyn. Det er jo ganske interessant, da Frogn FrP er ganske realistiske, og prioriterer lokalmiljøet fremfor klima hysteriet der vi ikke ønsker å bruke skattebetalernes penger på symbolpolitikk innen klima. Frogn FrP har også vist at vi står for det vi sier, ved at vi har gjennomført en lokal strand ryddeaksjon og samlet inn 1, 2 tonn med søppel. Vi utfordret de øvrige partiene til dugnaden, men har ikke fått annen respons enn at enkelte betegner oss som Klimavitenskapsfornektere. Frogn FrP inviterte også de øvrige partiene til en samlet distribusjon av de respektive partiers lokalvalgs program nå før valget, for både å spare miljø og klima, men endte opp med at bare FrP, KrF og Partiet Sentrum gjennomførte felles distribusjon, så det blir kanskje mer klima og miljø-prat, enn handling blant en del andre partier.

Mer informasjon