Velferd eller skattekutt? Ja takk, begge deler

I Romerikes Blad tirsdag 2. mai 2023 har formannskapsmedlem Ynge Lofthus Teigen (AP) et innlegg med tittelen «Velferd eller skattekutt», hvor han fremstiller en avvikling av eiendomsskatten som en trussel mot velferd, kommunale investeringer og et godt tilbud til idrett, barn og unge i Lillestrøm kommune. Teigen skriver at valget står mellom skattekutt og velferd, og refererer videre til hvilke konsekvenser han mener det vil få for Lillestrøm kommune sin økonomi, dersom eiendomsskatten avvikles.

Det er interessant å merke seg at Arbeiderpartiet legger til grunn at vanlige folks bolig skal være skatteobjektet som finansierer kommunale tjenestetilbud og investeringer i Lillestrøm kommune. Flere av våre nabokommuner har ikke eiendomsskatt på privatboliger. Mange kommuner klarer å tilby gode tjenester uten å kreve eiendomsskatt fra innbyggerne.

Eiendomsskatten er etter FrP sitt syn en usosial dobbeltbeskatning. Innbyggerne betaler en tilleggsskatt på penger som allerede er beskattet, bare fordi disse midlene investeres i ett sted å bo. Det blir derfor etter FrP sin oppfatning feil å legge et premiss om at valget står mellom eiendomsskatt, eller å «rasere idrett, kultur, tilbud til barn og unge, frivillighet og miljø», for å sitere innlegget til Teigen.

Lillestrøm FrP vil arbeide hardt for å redusere eiendomsskatten med sikte på å avvikle hele ordningen. Frem til vi får gjennomslag for å fjerne eiendomsskatten helt, vil vi arbeide for at den reduseres gjennom et økt bunnfradrag. På denne måten får vi en best mulig sosial profil på avviklingen. Eiendomsskatten tar ikke hensyn til den enkeltes inntekt eller skatteevne, og rammer dermed innbyggere med lav inntekt uforholdsmessig hardt. Eiendomsskatten fungerer i tillegg som en ekstra skatt på ditt boliglån, og tar ikke hensyn til om du har fullfinansiert din bolig, eller om det i realiteten er banken som eier det meste av boligen. Kommuneøkonomiens inntektsside består i stor grad av rammeoverføringer fra staten og inntekter fra skatt på inntekt og formue.

Eiendomsskatten er for 2023 i Lillestrøm kommune, er budsjettert til ca 170 mill kr, og utgjør en svært beskjeden andel av kommunens inntekter. At det fra Lillestrøm APs representant hevdes at en fjerning av eiendomsskatten vil rasere tilbudet til barn, unge idrett, kultur og miljø, er i beste fall en villedende påstand, i verste fall en påstand preget av manglende kunnskap om kommunal økonomistyring.

Fra hjemmesiden til Lillestrøm kommune, kan man lese følgende om bruken av eiendomsskatt: «I vedtaket for strategidokument for økonomiplan og årsbudsjett 2023-2026 (KS-sak 89/22, 15.6.2022) har kommunestyret vedtatt følgende føring for disponering av eiendomsskatt: Eiendomsskattemidlene skal fra årsbudsjett 2023 øremerkes klimatiltak og tiltak rettet mot restaurering av natur, i tillegg til barn og unge, kultur og idrett.»Eiendomsskatten er altså ikke lenger forbeholdt barn, unge, kultur og idrett, men skal også finansiere klimatiltak. Etter FrP sitt syn er det feil prioriteringer at vanlige folks boliger skal skattlegges for å gi kommunen inntekter som skal skal øremerkes klimaformål.

Ikke mer å hente på effektivisering?

Teigen skriver videre om kommunens økonomi, at det ikke er noe mer å hente på effektivisering av kommunal drift, da kommunen allerede har effektivisert med 60 millioner siden 2020. Jeg er usikker på hvor og når det ble definert at 60 mill er det absolutte måltallet for at alle former for utvikling og effektivisering skal avsluttes, men dette kan kanskje Teigen oppklare? Det hevdes videre at all effektivisering utover dette, vil ramme førstelinjetjenesten i form av færre varme hender, lærere mv.

FrP går til valg på at kommunen skal ha en rasjonell, effektiv og publikumsrettet tjenesteproduksjon som opprettholdes lokalt i kommunen og forventer at kvaliteten på tjenesten til innbyggerne blir stadig bedre. FrP mener Lillestrøm bør ha som mål å bli den mest effektive kommunen i landet når det gjelder kommunal saksbehandling. Det er ingen tvil om at Lillestrøm kommune fremover må ha fortsatt fokus på å sikre tilstrekkelig og kvalifisert bemanning innenfor tjenesteområdene helse, omsorg skole mv. Det er nettopp derfor bl.a. effektivisering av administrative tjenester og digitalisering er et kontinuerlig pågående arbeid.

Kommunen må sikre økonomisk handlefrihet til å styrke tjenesteområdene helse og omsorg samt oppvekstområdet. Styrkingen her må skje i «førstelinjen», altså i tjenestene ut mot befolkningen. Lillestrøm FrP har i alle år levert et alternativt budsjettforslag som avvikler eiendomsskatten gradvis i form av et høyere bunnfradrag, og som samtidig legger grunnlaget for et godt tjenestetilbud til befolkningen.

Etter vårt syn vil ikke en avvikling av eiendomsskatten føre til kutt i velferden slik det hevdes fra Lillestrøm AP, dersom kommunen driftes effektivt. Lillestrøm FrP velger heller å si, ja takk, begge deler.

Mer informasjon