Venstre bør ikke være overrasket over butikkdøden i sentrum

Venstre bør ikke være overrasket over butikkdøden i sentrum

Bergen Venstres Heine Johansen tok i et innlegg i Bergens Tidende til orde for å innføre skatt på næringsdrivende som har tomme butikklokaler i Bergen sentrum.

I rekken av dårlige ideer må Venstres forslag om å innføre skatt for næringsdrivende som har tomme butikklokaler i sentrum være et av de dårligste jeg har sett.

Johansen skal likevel få rett i en ting. Problembeskrivelsen hans er nemlig treffende.

Tilgangen på kunder er for dårlig.

Da er det jo interessant å se at Johansens eget parti har gjort det dyrere å parkere i mange av byens parkeringshus. Byrådet har faktisk sagt at de ønsker færre biler på veiene inn til sentrum. Det er neppe dyrere parkering og færre biler inn til sentrum som får flere til å handle der. Derfor ønsker FrP å innføre tider for gratis parkering i byens parkeringsanlegg. For eksempel i helgene når mange har mulighet til å ta seg en tur til byn.

Dersom Venstre virkelig ønsker å gjøre noe med butikkdøden i sentrum kan det være en fordel å begynne der skoen trykker for de som faktisk ønsker å etablere seg i byen vår. Aktørene selv har blant annet pekt på at kommunen har mye av skylden for at lokaler står tomme. Det oppleves dessverre som altfor vanskelig å få bruksendring på lokaler som i dag står tom. Det er nemlig slik at en av de største hindringene for nyetableringer i tomme lokaler er at det i utgangspunktet er forbudt å gjøre bruksendringer i mange av lokalene i sentrum. Konsekvensen er at søknader om bruksendring er avhengig av fordyrende unntak fra loven som også forlenger saksbehandlingen med inntil fire måneder.

Der Venstre ønsker å piske næringslivet med økt skatt vil FrP spille på lag med alle de som ønsker å skape noe i byen vår. Vi vil gjøre det enklere å realisere gode ideer i byen vår.

En gjenganger blant næringsdrivende jeg har møtt de siste årene er at Bergen er vanskeligst i klassen. Å møte kommunen oppleves dessverre som å løpe i motbakke. Slik kan vi ikke ha det i Norges beste by. Derfor vil FrP få til en holdningsendring i plan-og bygningsetaten. Vi mener etaten må bli mer serviceinnstilt. Det innebærer å møte innbyggere og næringsdrivende med et ønske om å finne en løsning fremfor en grunn til å si nei. Ved å redusere saksbehandlingstiden og gjøre det enklere for bedrifter å tilpasse lokalene slik de selv ønsker vil vi se at tomme lokaler fylles av både folk og næringsdrivende.

Les Heine Johansen sitt innlegg her:

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.