Vestfoldbanen inn på et sidespor?

Partiet som skryter av å ha bygget landet har glemt gamle kunstner. Det blir fremdeles enveiskjøring på jernbanesporene i Vestfold. Dette til stor skuffelse for alle jobbpendlere og reisende som så frem til politiske løfter om 2030 da banen virkelig skulle skinne. Regjeringen sin politikk for vestfoldbanen er ikke et kraftfullt lokomotiv. Det er heller en politisk sammenkobling av to sovevogner uten lokomotiv! Dobbelt spor til Larvik kan man bare glemme. Dobbelt spor mellom Stokke og Sandefjord er historie. Det som ville ha gitt mulighet for å utvikle vår alles felles regionale flyplass Torp med god og tidsmessig tilknytting mellom flyplass og jernbane er blitt skrinlagt. Det er total svikt av Ap og SP regjeringen. Regjeringen har gitt jernbanen rammer som ikke gjør det mulig å omtale Vestfoldbanen i Jernbanedirektoratets helhetlige strategi for utviklingen av togtilbudet Strekningen Stokke – Sandefjord er ikke prioritert med begrunnelsen at prosjektet har for lav samfunnsøkonomisk nytte. Resultatet vil bli at det er ikke mulig å få flere tog i timen til Skien stasjon. 4 tog i timen mellom Oslo og Tønsberg i 2025 ligger fortsatt inne til glede for befolkningen i Tønsberg og omegn. Vestfold og Telemark FrP må dessverre konstatere at Vestfoldbanens prioritet forsvant når FrP gikk ut av regjering og det kom nye Samferdselsministre fra partier som skulle «satse» på jernbanen. Sørgelig. Ganske utrolig når vi har en statskasse som renner over av penger. I det siste budsjettet FrP forhandlet med Solbergregjeringen, satt Knut Hareide (KrF) som samferdselsminister. Hareide hadde tatt ut penger som lå inn for Vestfoldbanen. Da fikk FrP forhandlet inn 75 millioner kroner. Planleggingsmidlene som i dag brukes på Vestfoldbanen er FrP penger Vestfold og Telemark FrP vil fortsatt jobbe for å få videreført nytt dobbel spor til Larvik. Dobbeltspor må inn i ny Nasjonal transportplan! Vi konstaterer at dagens jernbanetilbud på ingen måte holder mål. Hverken på punktlighet eller på pris. Tilbudet som gis kan ikke sies å være konkurransedyktig i 2023. Regjeringens politikk er tydeligvis å putte jernbanen i en sovepose. Thorleif Fluer Vikre Politisk nestleder Vestfold og Telemark FrP og gruppeleder i Fylkestinget

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.