Glommakryssingen må sikre trafikkflyt

Vi vil fjerne flaskehalser i trafikken

Det er store trafikkutfordringer i Lillestrøm kommune, men dessverre få partier som er villige til å gjøre noe med det.

Glommakryssingen

Et nærmest enstemmig kommunestyre i Fet vedtok å gå inn for en Glommakryssing et stykke nord for Fetsund sentrum (E2). Traseen ville gå i bru over Glomma, i tunnel under Garderåsen, for å komme ut i dagen ved Enga (gamle brannstasjonen)

Dette ville skånet Fetsund sentrum, og det ville ikke være like risikabelt i forhold til utfordringene vi ser med kvikkleire.

Statens Vegvesen ønsket ikke dette, og fristen med et nytt alternativ. De foreslo en ny bru parallelt med den eksisterende, og med en intern bru for trafikken i Fetsund. Dernest kom et alternativ uten intern bru, så ble det rundkjøring på vestsiden av Glomma, og deretter kom rundkjøring på vestsiden av Glomma inn i planene.

De siste grepene er gjort på bakgrunn av krav fra rødgrønne politikere i Lillestrøm, som ønsker nullvekst og mindre flyt i trafikken.

Mange opplever politikernes helomvending som et svik, spesielt av politikere fra Fetsund som tidligere kjempet for den beste løsningen for bygda. Fremskrittspartiet har hele veien stått på kravet om alternativet nord for Fetsund sentrum (E2), uten rundkjøringer og best mulig trafikkflyt.

Trafikken rundt Lillestrøm

Både RV22 forbi Lillestrøm og til Hvam, og RV159 forbi Lillestrøm og til Rælingstunnelen, har for liten kapasitet for dagens trafikk, spesielt morgen og kveld. Følgelig bør kapasiteten økes på begge disse strekningene. Fremskrittspartiet foreslo dette som innspill til Nasjonal Transportplan, men vi ble nedstemt. Verken de rødgrønne, Venstre eller Høyre ønsker økt kapasitet på disse veiene. Tvert imot, de stemte for å vurdere redusert hastighet til 50 km/t på RV159 forbi Varemessa. Vil du ha bedre veier rundt Lillestrøm, så er Fremskrittspartiet eneste alternativ.

Skedsmokorset

Fylkesvei 120 som går gjennom Skedsmokorset bør legges i ny trasé nord for Skedsmokorset. Vi vil gå i dialog med Akershus fylkeskommune når den gjenoppstår, med krav om at ny trasé på Skedsmokorset legges inn i planene. Det har så vidt vi har sett ikke vært et eneste forsøk fra Lillestrøm kommune på å fremme dette prosjektet for fylkeskommunen i inneværende periode. Det er på tide med et nytt politisk styre som faktisk ønsker trafikkflyt.

Leirsund og flom

Lillestrøm FrP har programfestet at vi vil jobbe for at ferdsel skal kunne skje alle årstider, ved at brua på Leirsund oppgraderes. Det samme må skje med veien, slik at vi unngår isolasjon når snøen smelter eller når det kommer nedbør. Regnværet "Hans" viser hvor utsatt Leirsund er i dag. Heller ikke boligene på Leirsund har Arbeiderpartiet klart å sikre etter 100 år ved makten.

Det er på tide med handlekraft, det er på tide med ny politisk kurs, og det er på tide med FrP ved roret i Lillestrøm kommune.