Skole og utdanning

Vi vil stoppe mobbing i skolen

I starten av dette året ble elevundersøkelsen for 2022 publisert. Deltagelsen var rekordhøy med omtrent 460.000 besvarelser. Undersøkelsen hadde både gode og dårlige nyheter. De aller fleste elevene rapporterte om et godt læringsmiljø med høy trivsel, støtte fra lærerne, faglig utfordring og mestring. Det vil si at de fleste elevene i Norge har det godt på skolen. Dessverre viste også undersøkelsen at andelen elever som opplever mobbing har økt på alle trinn sammenlignet med sist elevundersøkelse fra fjoråret. Hele 1 av 10 elever på 7. trinn svarte at de har vært utsatt for mobbing. Tallene for Karmøy kommune er like dystre. De viser at 7,85 % av elevene fra 5. til 10. trinn har opplevd å bli mobbet på skole. I Norge er det lovfestet at det skal være nulltoleranse mot mobbing. Elevene har krav på en trygg skolehverdag. Forskning viser at det å bli mobbet kan føre til større skolefravær, noe som igjen påvirker læring og prestasjoner negativt. Samfunnet er derfor avhengig av å oppnå dette for at så mange elever som mulig skal oppnå trivsel og prestere godt. Dette er en veldig sammensatt og komplisert problemstilling.

Vi i Karmøy FrP vil arbeide for å stoppe mobbing i Karmøyskolen. Mobbing skal ikke aksepteres da dette kan skade et menneske for livet og må bekjempes. Voksne i skolen plikter å bryte inn ved mobbing. I mange alvorlige mobbesaker har som oftest offeret blitt nødt til å bytte skole. Det vil vi ha slutt på. Det er mobberen som skal bytte skole, ikke offeret. Dette må ikke skje kaldt og brutalt, for mange som mobber har det vanskelig selv. Derfor bør både den som blir mobbet og den som mobber få nødvendig oppfølging og tiltak, sistnevnte for å hindre repeterende atferd.

Vi ser at det er helt nødvendig å styrke det forebyggende arbeidet i Karmøyskolen. Alle skolene skal ha tilgang på helsesykepleiere. Vi registrerer at flere skoler i landet har hatt gode resultater med miljøterapeuter som jobber målrettet med skolemiljøet i klasserommet, i skolegården og på sosiale medier. De kan spille en helt avgjørende rolle i det forebyggende arbeidet ved å fange opp barn som har det vanskelig, sette inn nødvendige tiltak og lage et bedre læringsmiljø sammen med lærerne. Dette vil også bidra til at lærerne kan ha mer fokus på det de er primært utdannet til, nemlig å undervise.

Videre er det viktig at de instansene, det være seg PPT, BUP, barnevernet og politiets forebyggende enhet, som håndterer saker hvor mobbing kan være en del av et komplekst helhetsbilde får de ressursene som kreves for å gjøre forebyggende tiltak som sikrer familier, barn og unge hjelp til rett tid. Disse tiltakene vil også være helt nødvendige i andre problemstillinger skolen er nødt til å håndtere.

Dette er ressurskrevende. Av den grunn er det viktig å frigjøre midler til flere hender på gulvet slik at skolen er bedre stilt til å gjennomføre de viktige og omfattende samfunnsoppdragene, danningsoppdrag og utdanningsoppdrag.

Et annet viktig moment når man er inne på forebygging er ansvarliggjøring. Dersom en voksen i skolen vet om – eller har mistanke om – at en elev blir mobbet, plaget, eller på andre måter ikke har det bra, skal han eller hen:

- Gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig
- Informere rektor
- Starte en undersøkelsesprosess
- Rektor skal lage plan og sette inn tiltak for at eleven skal få det trygt og godt igjen
- Eleven og foresatte skal informeres om tiltakene, og de har rett til å bli hørt.

Det er skolens aktivitetsplikt. FrP mener at lærere og skoleledere som systematisk mangler oppfølging i mobbesaker skal ansvarliggjøres. De aller fleste skoleledere og lærere er pliktoppfyllende og utfører sitt samfunnsoppdrag på en god og riktig måte. Samtidig må lærerne få muligheten til å forsvare seg mot angrep fra elever, og vi vil ha en kritisk gjennomgang av opplæringsloven med tanke på rettssikkerheten for elever og lærere. Som ansvarlige skoleeiere kommer vi til å ha fokus på dette.

Et annet moment er det som skjer utenfor skolen og de påvirkninger eleven får der. Da snakker vi påvirkningen fra andre unge og voksne. Det er i dag voksne som driver mobbing på sosiale medier eller i hjemmene. Dette kan resultere i negativ speiling og smitter over på barna. Vi som samfunn må arbeide for og informere om at vi voksne har stor påvirkningskraft og må stå frem som gode forbilder. Vi må drive med positiv relasjonell speiling for barna slik at de lærer hvordan man skal oppføre seg i et sosialt samspill. Dette kan gjøres på mange måter. Vi i Karmøy FrP ønsker å styrke kontakten mellom hjem og skole, og har tro på at det kan bidra i et proaktivt arbeid mot mobbing. Andre kan være å arbeide mot forbud mot anonyme kommentarfelt og ID-pålogging på forum.

Mobbing er et omfattende og vanskelig problem både i skolen og samfunnet. I Norge og Karmøy kommune jobbes det godt for å komme mobbing til livs, men vi kan alltid bli bedre. Blir en elev mobbet, er det en elev for mye!