Generalsekretær Finn Egil Holm
© Elin Eike Worren

– Må jo være et demokratisk problem

FrPs generalsekretær, Finn Egil Holm, synes det er underlig at det lages en stor sak av donasjonen fra «Aksjon for borgerlig valgseier», mens ingen ser nærmere på samrøret mellom fagforeninger og rødgrønne partier.

Foreningen «Aksjon for borgerlig valgseier» har donert 250 000 kroner til henholdsvis Venstre, KrF, Høyre og Fremskrittspartiet. Dette har blant annet Torgeir Knag Fylkesnes i SV og Eivind Smith, leder av Partilovnemnda, uttalt seg kritisk til, fordi enkelte av giverne i aksjonen er unntatt offentlighet. Det har ført til at Høyre, Venstre og KrF tilbakebetaler pengene. FrPs generalsekretær Finn Egil Holm, avkrefter av FrP vil tilbakebetale pengene fra foreningen, og synes hele saken er underlig.

– Jeg synes det er underlig at det lages en stor sak om dette bidraget uten at det også sees nærmere på samrøret mellom verv, aktiv politisk påvirkning og penger fra fagforeninger til rødgrønne partier, kanskje spesielt flere fagforeninger samrøre med Arbeiderpartiet, sier Holm.

Samrøre mellom fagforeninger og de rødgrønne

Han minner om at flere fagforeninger innehar viktige posisjoner i Arbeiderpartiet, som de også donerer millioner av kroner til.

– I Ap har både LO, Fagforbundet og Fellesforbundet viktige valgte posisjoner i både landsstyret og sentralstyret. De var også med å lage Aps nye partiprogram som medlem av programkomiteen. Hva hadde Knag Fylkesnes eller partilovnemnda sagt om andre organisasjoner som først hadde vært i programkomiteen til ikke-sosialistiske partier for å påvirke politikken, og deretter gitt millioner i valgkampbidrag? undrer Holm.

– Det er jo umulig å si at det er uavhengighet og åpenhet når de har disse posisjonene samtidig som de samme fagforeningene gir nesten 25 millioner til Ap og AUF. Godt over 35 millioner har rødgrønne partier fått bare i 2021, legger han til.

Ønsker utredning velkommen

Holm mener en utredning om partilovens intensjon også må ta for seg samrøret mellom rødgrønne partier og fagforeninger.

– FrP har tidligere sagt at vi ønsker en utredning om lovens intensjon harmonerer med øvrige bestemmelser og regelverk. Men hvis det skal settes i gang en utredning om gaver av typen Aksjon for borgerlig valgseier, er det en forutsetning at også samrøret mellom rødgrønne partier og fagforeninger omfattes av denne. Det må jo være et demokratisk problem at politiske partier finansieres opp med motytelser som offentligheten ikke engang vet om, sier han.

Tilbakebetaler ikke donasjonen

Generalsekretæren understreker at Fremskrittspartiet alltid vil forholde seg til gjeldende regelverk, og at det ikke er noen bindinger i bidragene partiet mottar.

– Vi har mottatt en gave fra en aksjonsgruppe som er registrert som en forening. De har en nettside der de er åpne om hva de står for, hvem som styrer foreningen, mv. For å ivareta våre plikter har vi eksplisitt spurt om forhold som er omfattet av forbudet i partilovens §17a (om forbud mot bidrag fra enkelte bidragsytere, red.anm.). De bekrefter til oss at donasjonen er innenfor gjeldende regelverk, sier Holm, og avslutter:

– Med det vi er kjent med per nå, kommer vi ikke til å tilbakebetale donasjonen fra «Aksjon for borgerlig valgseier».