Nå oppheves motorsportmonopolet
Til nå har Norges Bilsport Forbund og Norges Motorsportforbund hatt enerett til å drive organisert motorsport i Norge.
- Dette er svært gledelig. Nå fjerner man eneretten som to forbund har hatt, og vi åpner nå opp for at andre organisasjoner og forbund også kan arrangere motorsport – som eksempelvis NAF, sier FrPs stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen.
- Dette vil bidra til å fremme konkurranse, lavere priser, gi mer effektiv ressursbruk og fremme motorsporten som helhet, legger Johnsen til.
Støtte fra bilmiljøet
Flere aktører fra miljøet, inkludert bilorganisasjonene NAF og AMCAR, hilser endringen velkommen,
– Det er svært gledelig at monopolet i motorsporten faller. Dette er en etterlengtet demokratisering av motorsporten som NAF hilser velkommen. Dette er et godt resultat av et viktig arbeid av både FrP og regjeringspartiene, som vi har støttet og stått sammen om, sier Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt i NAF
– Endelig kom meldingen fra Samferdselsdepartementet som vil gjøre Norsk motorsport mer åpen og inkluderende - av utøvere, for utøvere. AMCAR har sett frem til denne dagen, og vil takke samferdselsdepartementet og regjeringen for en klok beslutning. Og ikke minst alle som har engasjert seg i saken, spesielt FrP som har vært en pådriver for saken både i og utenfor regjering, sier leder for AMCAR Hilberg Ove Johansen.
Kan øke rekrutteringen
Motorsportentusiast Morten Authen mener man nå kan få til mer aktivitet som treffer bedre på grasrota.
– Dette kan åpne opp for de som ikke har midler til å kjøre full racing. Oppheving av monopolet kan derfor videre øke rekrutteringen til proffe racere, sier Authen.
– Vi satser nå på at vi kan tørke støv av masse gamle løpsbiler og annet spennende for å kunne tilby et sted å bruke dem i trygge og sikre rammer, sier Alexander Mørk, som arrangerer banedager og er leder for Trackday.no.
Endringen innebærer også at det åpnes for kjøring i høyere fart enn lovens alminnelige fartsgrenser ved trening til konkurransekjøring og annen organisert kjøring som eksempelvis banedager, ferdighetskurs og opplæring som Statens vegvesen har gitt tillatelse til. Inntil nå har det kun vært mulig å unnta fra fartsgrensene ved konkurransekjøring.