Foto. Bård Hoksrud
© Bjørn Inge Bergstuen

Helse og omsorg

– Prioriterer ideologi foran syke

Bård Hoksrud mener helseministeren er mer opptatt av partipolitikk enn helsa til folk når hun slenger døra i trynet på fritt behandlingsvalg og private aktører.

Under helseminister Ingvild Kjerkols sykehustale, sa hun at fritt behandlingsvalg vil fjernes i 2023. Det betyr at mange norske pasienter ikke lenger vil kunne benytte seg av private helsetilbud finansiert av det offentlige. Det får helsepolitisk talsperson i Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, til å reagere.

– Det er milevis med kø i helsevesenet, og en rekke private aktører står klar til å avlaste. Men Kjerkol er såpass styrt av ideologi at hun heller vil la syke folk lide i kø enn at private skal brukes. Det er uverdig, sier han.

Hoksrud mener helseministeren kommer med for få tiltak til å heve intensiv- og sykehuskapasiteten under pandemien, og i fremtiden. Fremskrittspartiet har fremmet et representantforslag i Stortinget med flere tiltak til hvordan man kan heve intensivkapasiteten.

– Det er bra man gir økte bevilgninger til helsevesenet, men at sykehusene kompenseres for ekstrakostnader til korona skulle bare mangle. Det vi trenger er midler til å heve intensivkapasiteten både på kort og lang sikt. Fremskrittspartiet har foreslått en rekke tiltak til å heve intensivkapasiteten, mens helseministeren virker handlingslammet. Jeg hadde forventet at helseministeren skulle komme med konkrete tiltak til å heve kapasiteten, i stedet med å fortsette å lempe ansvaret over på sykehusene, sier han.

– Jeg synes regjeringen har vært på hæla helt siden de tok over. Det er for mange ord og lovnader, og for lite handling. Man må huske at vi står i en pandemi som har ført til arbeidsledighet og nedstenging. Samtidig har de ikke vært opptatt av å løfte en eneste finger for å få opp kapasiteten. De kan bruke mange ord, men til syvende og sist har det ikke blitt noe bedre. Kapasiteten må opp – og det skulle vært gjort for lenge siden. Nå må de sette i gang, ikke komme med flere unnskyldninger, avslutter Hoksrud.

Mer informasjon