Næringsliv

28. mars, la regjeringen frem deres endelige grunnrenteskatt-forslag. Her legges det opp til 35% beskatning av lakseoppdrettere. Fremskrittspartiet, i likhet med næringen, har vært kritiske og advart mot de store konsekvensene denne skatten vil få for investeringer, sysselsetting og verdiskapning langs hele kysten. Næringspolitisk talsperson og stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, er ikke nådig i sin dom over forslaget.

– Regjeringen har i dag tatt det første steget mot avfolkning av viktige kystsamfunn. Oppdrettsnæringen er bærebjelken i mange små lokalsamfunn, og disse selskapene går nå en svært usikker tid i møte. Investeringer vil stoppe opp og lønnsomheten vil gå ned, sier Bjørnstad.

– Forslaget viser at de fine ordene fra regjeringen om at høringen var reell og at de skulle ta hensyn til innspillene som kom, bare var spill for galleriet. Regjeringens forslag har ikke tatt særlig hensyn til de innspillene som har kommet fra næringen, fortsetter Bjørnstad.

En uryddig prosess

Finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi er helt enig i kritikken som Bjørnstad kommer med, men han mener også at prosessen frem til dagens pressekonferanse har vært høyst uryddig.

– I dag står det 28. mars på kalenderen. Skatten var i regjeringens statsbudsjett lagt inn med virkning fra 1. januar. Det vil si at næringen allerede har blitt skattlagt i 86 dager – uten å vite hvordan. Forslaget er tross alt ikke vedtatt, og innretningen var heller ikke kjent før i dagmorges. Dette er kroneksemplet på å skape usikre rammer, og unødig risiko for en av de viktigste næringene vi har langs kysten, sier Limi.

– Dette er rett og slett veldig uryddig fra regjeringens side. Tiden mellom da statsministeren og finansministeren trappet opp på Blaafarveværket i Modum 28. september i fjor og frem til nå, har de lekt med Oslo Børs som en jojo. Ved hver uttalelse fra styringspartiene har de sunket verdiene av oppdrettsselskapene betydelig, for så et par dager senere komme med en kontra-beskjed som øker verdien noe igjen. Denne formen for uforutsigbarhet kan utgjøre forskjellen på å investere eller ikke for mange, og dersom investeringene stopper så stopper også utviklingen, avslutter Limi.

Behov for borgerlig alternativ

Både Limi og Bjørnstad er klare på hva som nå må gjøres av de borgerlige partiene.

– Vi vil nå ta initiativ til at de fire borgerlige partiene setter seg ned og ser på alternativer til denne skatteformen. Det er avgjørende viktig at regjeringens forslag til skatt får et så kort liv som mulig, og at vi finner bedre løsninger hvis høyresiden vinner regjeringsmakt i 2025, sier Bjørnstad.

Mer informasjon