Christian Tybring-Gjedde, smilende foran Stortinget. Foto.
© FrP

– Regjeringen hvitvasker Taliban

Taliban har ingenting å gjøre i Norge. Å forhandle med dem er å anerkjenne at de er legitime styresmakter på lik linje med siviliserte land, mener FrPs utenrikspolitiske talsmann Christian Tybring-Gjedde.

Fredag ble det klart at den islamistiske terrororganisasjonen Taliban skal komme til Norge for å gjennomføre forhandlinger. Fremskrittspartiets utenrikspolitiske talsmann Christian Tybring-Gjedde mener regjeringen gjør helt feil i å ta dem inn i varmen.

– Noen ganger overgår virkeligheten fantasien. Norges forhandlinger med Taliban er et slikt eksempel. Under ett år etter Taliban satt i gang med å gjeninnføre sitt terrorregime ønsker regjeringen å forhandle med dem. Det hører ikke hjemme noe sted, sier Tybring-Gjedde.

– I beste fall naivt

Han mener det er uansvarlig å åpne norske skattebetaleres lommebok for å overføre penger til Talibans regime, i et ønske om at lokalbefolkningen skal få det bedre.

– Selv etter 20 år med vestlig og militær tilstedeværelse lot ikke afghanere flest seg overbevise om at vi i vesten representerer noe som er verdt å kopiere, noe mange i sin naivitet antok. Det at regjeringen nå ønsker å åpne din og min lommebok, er i beste fall naivt. Taliban kommer selvsagt til å berike seg selv i denne prosessen, sier han.

Undertrykker kvinner

Talibans regime har allerede begynt en krig mot kvinner. Blant annet med regler om å ikke få gå over visse avstander uten mannlig følge. Forrige gang Taliban styrte landet fikk jenter som gikk på skole kastet syre i ansiktet. Andre som ikke følger deres bokstavtro muslimske regler, blir pisket eller i verste fall drept.

– Regjeringen mener tydeligvis medisinen for det afghanske folk er å hvitvaske terrorregimet Taliban, og deretter øse ut penger for å «redde det afghanske folk». På den måten kan Taliban toe sine hender og fortsette å praktisere sin ekstreme form for islam som undertrykker kvinner og ødelegger landet for alle, avslutter Tybring-Gjedde.