© Håkon Rusdal

Helse og omsorg

Regjeringen svikter eldre som utsettes for vold

Bård Hoksrud, FrPs helsepolitiske talsperson, mener årsmeldingen Menneskerettighetene i Norge 2023 viser at regjeringen svikter eldre som utsettes for vold og overgrep. Han lover at FrP kommer til å følge opp anbefalingene.

Lang vei å gå

NIM (Norges institusjon for menneskerettigheter) har flere anbefalinger for å sikre bedre de eldres rett til helse, og beskyttelse mot nedverdigende og umenneskelig behandling. De foreslår regjeringen må iverksette tiltak for å sikre at all tvungen helsehjelp i eldreomsorgen utøves i tråd med de rammene menneskerettighetene setter. De etterlyser også fortgang i arbeidet med iverksette anbefalingene om å styrke lovverket fra Tvangslovsutvalget fra 2019.

- Årsmeldingen fra NIM viser at vi har en lang vei å gå før vi har en verdig og trygg eldreomsorg i Norge. I løpet av fjoråret kom det en rekke rystende avsløringer om hvor ille det er i deler av eldreomsorgen. Slik skal vi ikke ha det og det og det er uakseptabelt at regjeringen sleper beina etter seg i dette viktige arbeidet, sier Bård Hoksrud.

Ikke imponert

Det fremheves også i rapporten av at vold og overgrep mot eldre ikke blir avdekket og håndtert tilstrekkelig. Hoksrud viser til at FrP i 2021 fikk enstemmig vedtatt forslag om å etablere nasjonale retningslinjer for utredning og håndtering av eldrevoldssaker, samt meldeplikt når det er grunn til å tro at eldre blir utsatt for vold og overgrep. De vedtakene har ikke regjeringen fulgt opp.

- Jeg er ikke imponert over regjeringens innsats på dette området heller. I fjor la de ned Eldreombudet, som var de eldres vaktbikkje for å sikre at rettighetene ble oppfylt. Når de i tillegg ikke har fulgt opp Frps forslag som ville sikret at overgrep ovenfor eldre i langt større grad ville blitt avdekket og håndtert på en god måte, så har helseministeren sviktet i å beskytte våre eldste mot vold og overgrep, avslutter Hoksrud.

Mer informasjon