Siv Jensen
– Dette vil komme mange bilister til gode. © Elin Eike Worren

River bommer og bygger vei

I forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett har FrP fått store gjennomslag for både vedlikehold av veier og riving av bomstasjoner.

– For FrP har alltid motstanden mot bompenger og satsing på vei og samferdsel stått helt sentralt. Derfor var det selvsagt at dette også ble krav fra oss i forhandlingene med regjeringen, sier FrPs finanspolitiske talsperson Sylvi Listhaug.

Fem bomstasjoner rives

Hun forteller at enigheten med regjeringen konkret innebærer at fem bomstasjoner skal rives så fort som mulig. Bompengekrav på totalt rundt 600 millioner kroner vil dermed bli historie.

Bommer som skal rives og gjenstående gjeld på disse

• Rv 80 Røvika-Strømsnes 156 084 114. (Fauske-Bodø)
  • Fv 64 Atlanterhavstunnelen (Møre og Romsdal): 201 750 527
  • Fv 107 Jondalstunnelen (Vestland): 40 000 000
  • Fv 48 Årsnes Ferjekai og Løfallstrand-Årsnes (Vestland): 9 999 970
  • Fv 33 Skreifjella- Totenvika: (Oppland) 188 mill

– Dette vil komme mange bilister til gode. Koronapandemien har gjort økonomien trangere for mange mennesker i landet vårt. Bompenger er en usosial og dårlig måte å finansiere veibygging på, som ikke tar hensyn til reisebehov eller den enkeltes behov, sier Listhaug.

700 millioner til vedlikehold og opprusting av vei

FrP-leder Siv Jensen påpeker at Fremskrittspartiet satset tungt på vei i regjering, noe som også fortsetter utenfor regjering. Nær 700 millioner kroner skal gå til å vedlikehold og opprusting av veier over hele landet.

– Dette vil bidra til å holde hjulene i gang blant entreprenører og mennesker i den viktige bygg- og anleggsnæringen. Vi som politikere må i disse krevende tider bidra å holde hjulene i gang, og til at folk har en jobb å gå til. Derfor setter vi nå i gang med små og store veiprosjekter over hele landet. Det betyr flere oppdrag til norske entreprenører og arbeidsfolk, og sikrer dermed både sysselsetting og helt nødvendig vedlikehold og opprusting av veiene våre, avslutter Jensen.