Himanshu Gulati smilende i stortingssalen. Foto.
© FrP

Sier nei til merking av retusjering

FrP stemte mot merking av retusjerte kropper.

– Jeg tror ikke merking er riktig vei å gå. Dette virker som et uforholdsmessig angrep sett oppimot effekten av tiltaket, sier stortingsrepresentant Himanshu Gulati fra FrP.

Alle de andre partiene støttet regjeringens forslag om at reklame og innhold fra influencere med retusjerte bilder må merkes. Kun FrP stemte imot.

- FrP støtter kampen mot spiseforstyrrelser og relaterte utfordringer, men mener at dette må bekjempes med målrettet hjelp til de som sliter med slike utfordringer fremfor å drive med reklamemerking. Dessuten er veldig mye av innholdet vi ser på nett fra sosiale medier eller internasjonalt innhold. Vi mener derfor at reklamemerking både er å gå for langt og vil gi lite effekt, sier Gulati.

Gjelder også influencere

Forbudet vil også gjelde for influencere. Det betyr at en person med mange følgere på for eksempel Instagram ikke har lov til å redigere et bilde av seg selv og legge ut.

- Staten griper med dette tiltaket langt inn i privatlivet til enkeltindividet. Jeg vil også anbefale alle å lese kronikken til formann i Viken FpU, Julianne Ofstad, som nylig ble publisert i VG. Denne tar for seg noen av de prinsipielle årsakene til at FrP stemte mot forslaget.

Kronikken kan leses her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kRgylj/25-under-25-nei-til-retusjeringspoliti