Hans Andreas Limi foran Stortinget.
© Bjørn Inge Bergstuen

Skatte- og avgiftssjokk for boligeiere og bedrifter

SV gir skattesjokk til alle vanlig folk som eier egen bolig og er avhengig av bilen i hverdagen. Samtidig fortsetter de sløsingen med å øke bistanden, øke innvandringen og kaste vekk enda mer på symbolske klimatiltak.

– Dette er et budsjett for redusert verdiskaping, dårlige velferdsordninger og økte utgifter for folk flest. SV forsyner seg grovt med den ene hånda og gir noe tilbake med den andre, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi (FrP).

Familier med egen bolig får en skattesmell av SV når man nå skal innføre inntektsbeskatning av folks bolig som kommer i tillegg til eiendomsskatt som mange må betale rundt i landets kommuner.

– SV skal dobbelbeskatte norske boligeiere og går til angrep på den modellen som har vært vellykket i Norge om at flest mulig skal kunne eie eget hjem. FrP mener at folks bolig er et hjem og ikke et skatteobjekt, sier Limi.

Vil øke pumpeprisen

Han reagerer kraftig på at SV vil øke pumpeprisen på bensin med 69 øre literen og pumpeprisen på diesel med 1,38 kroner pr. liter. Dette kommer på toppen av allerede skyhøye avgifter.

– Ingen andre kutter utslipp på linje med hva norske bilister gjør gjennom overgang til nye biler med lave utslipp med flere typer teknologi. SV angriper norske bilister gjennom høyere drivstoffpriser og gir en dobbeltregning både gjennom en ekstrem økning i CO-2 avgiften og på toppen av dette skal veibruksavgiften økes for både bensin og diesel. Dette kommer i tillegg til økning i engangsavgiften som gjør mange ladbare familiebiler dyrere, noen så mye som 80 000 kroner, sier Limi.

SV foreslår å kutte investeringene i veiformål med tre milliarder mer enn Senterpartiet og Arbeiderpartiet, samtidig som de foreslår økte bompenger. SV foreslår heller ingen endringer i el-avgiften, selv om strømmen nå er rekorddyr. De prioriteter å bruke mer penger på bistand, vil ta imot 5000 kvoteflyktninger og 1000 omplasserte flyktninger fra Hellas og bruker enda mer penger enn regjeringen på symbolske klimatiltak.

– Det er oppsiktsvekkende at SV vil ha seks nye «månelandringsprosjekter» med Co2-fangst og lagring. Dette er et symbolsk klimatiltak og regningen for sløsingen sendes norske boligeiere- og bilister, sier Limi.

Mer informasjon