Foto av partileder Sylvi Listhaug
© Bjørn Inge Bergstuen

– Staten Norge har aldri tjent mer penger

Pengene renner inn i statskassen fra salg av olje, gass, strøm og bare til og med august i år har skatteinntektene fra Fastlands-Norge økt med 86 milliarder kroner. Samtidig sliter folk og bedrifter med skyhøye kostnader og får liten hjelp fra regjeringen. Nå krever FrP at deler av ekstrainntektene deles med befolkningen i form av avgiftskutt og makspris på strøm.

– Mens mange land opplever at pilene peker nedover og at de nok en gang må låne mer penger, er Norge i en unik situasjon. Jeg er enig med statsministeren som i går uttrykte at vi må snakke sant i denne situasjonen. Da kan vi slå fast at aldri før har den norske staten tjent mer penger enn nå. Pengene renner inn fra olje, gass, strøm og økte skatteinntekter, sier Listhaug og fortsetter:

– Dette står i grell kontrast til situasjonen for mange vanlige folk. Flere og flere nordmenn står overfor valget om de skal kjøpe mat eller betale strømregningen, flere og flere bedrifter ser at pengene renner ut til å dekke strøm, men også andre varer blir dyrere. De ser utgiftene øker, og inntektene går ned. Det er ikke bærekraftig for noen. Folk flest og bedrifter må få em litt bedre hverdag i en vanskelig tid ved at de skal få tilbake noe av de pengene som staten håver inn fra dem. Derfor vil FrP ha makspris på strøm og at staten tilbakebetaler alt over 50 øre, fjerning av drivstoffavgiftene og halvering av matmomsen.

FrPs forslag vil dempe inflasjonen

Regjeringen har i mange måneder vurdert den alvorlige prissituasjon uten å gjøre skikkelige tiltak som gjør at folk får bedre kjøpekraft.

– Ja, når regjeringen la frem forslag om å sende en skatteregning på 33 milliarder kroner til kraftselskap og havbruksnæringen så påstås det at alternativet er å sende en økt skatteregning til vanlige folk. Det er tull. Finansministeren sier selv at strømstøtten demper inflasjonen. Våre forslag vil dempe inflasjonen mer. Det har også finansministeren bekreftet i svar på spørsmål. Derfor vil vi ha makspris på strøm, fjerning av drivstoffavgiftene og kutt i matmomsen, sier Listhaug.

Norge tar inn mye penger om dagen og FrP mener at det finnes rom for å kutte i kostnadene folk og bedrifter må betale.

– Vi har ekstra skatteinntekter på 86 milliarder, ekstrainntekter fra strøm på 70 milliarder og eksportinntektene for olje- og gass ventes å bli rundt 2000 milliarder kroner for 2022. Dette bidrar bare til å gjøre en rik stat enda rikere. I tillegg frykter vi at skatter og avgifter økes ytterligere i budsjettet som kommer på torsdag. Det er allerede spekulasjoner om at formuesskatten skal øke ytterligere i regjeringens budsjettforslag. Det er i tillegg flere i denne salen og i Arbeiderbevegelsen som vil gjeninnføre skatten på død eller Arveavgift som noen kaller det. Dette er svært uklok politikk, Det vil ramme folk flest, næringslivet, arbeidsplasser, distriktssamfunn, norsk konkurransekraft og Norges evne til å bære velferdssamfunnet i fremtiden. Dette er en politikk som over tid vil svekke finansieringen av sykehus, eldreomsorg, skole, barnehage og samferdsel, sier Listhaug og avslutter:

– FrP kommer til å fortsette å protestere mot den feilslåtte politikken som nå løftes frem av regjeringen, godt hjulpet av lydige nikkedukker i noen av mediehusene. Det er alvor nå. Prisene for folk og bedrifter må ned umiddelbart!