Silje Hjemdal, rosa overdel og mørk dressjakke. Uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

Strømkrise også for idrettslag

Stortingsrepresentant Silje Hjemdal tar til orde for en strømstøtteordning til breddeidretten og frivilligheten.

I løpet av høsten og vinteren har folk, næringsliv og frivilligheten hatt svært høye strømregninger. Breddeidretten har også blitt sterkt rammet av den pågående strømkrisen.

– Gjennom den siste tiden har en rekke aktører innenfor breddeidretten stått frem i media med bekymringer for videre drift med de ekstreme strømprisene. Dette er meget bekymringsverdig i en krisetid der idrett, kultur og frivillighetet har hatt utfordringer med frafall under pandemien. Stengte haller, økt deltakeravgifter og reduserte tilbud vil kunne forverre situasjonen i det man nå går inn i frivillighetens år, sier Hjemdal og fortsetter:

– I TV2 kan vi lese om Sola Turn som fikk strømregninger på totalt 225 prosent over summen som ble lagt inn i budsjettet til strøm. De fikk regninger på 567 000 kroner for strøm i 2021, mens de kun forventet å betale 225 000 kroner. Det er svært problematisk at idrettsklubber basert på frivillighet kan bli nødt til å redusere eller i verste fall legge ned deler av aktiviteten. Det vil bety mye for barn og unges hverdag om fritidstilbudene forsvinner.

Ikke en god kombinasjon

Flere av idrettsklubbene forteller at økt foreldrebetaling er den eneste måten de kan håndtere situasjonen.

– Jeg forstår at klubbene gjør alt de kan for å unngå nedleggelse av tilbud, men dette burde være totalt unødvendig. Staten må stille opp for frivilligheten og breddeidretten i denne krisen. Regjeringen har opprettet en strømstøtteordning for husholdninger, men nå er det på høy tid med en ordning også for frivilligheten, sier Hjemdal og fortsetter:

– Vi kan ikke ha det sånn at foreldre nå står i fare for å ikke ha råd til fritidsaktiviteter fordi prisen blir for høy. Det er usosialt. Det er heller ikke en god kombinasjon med strenge koronatiltak og samtidig økt foreldrebetaling på fritidsaktivitet. Vi vet at koronapandemien har ført til mer ensomhet og psykiske plager hos unge, så det siste vi trenger er at færre barn kan drive med hobbyen sin og møte venner.

Spørsmål til statsråden

Stortingsrepresentant Silje Hjemdal har sendt inn et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen om hvorvidt statsråden vil ta initiativ til en ordning som også gjelder frivilligheten.

– Svaret fra ministeren skuffet meg. Hun skriver at regjeringen følger situasjon, men hun kommer ikke med noen konkrete tiltak på tross av at dette er en svært alvorlig situasjon. Nå må regjeringa handle, ikke bare snakke.

Mer informasjon