Foto av partileder Sylvi Listhaug
© Fremskrittspartiet

– Synd at beslutningen utsettes

Partileder Sylvi Listhaug mener det er synd at Equinor utsetter beslutningen om Wisting-utbygging til 2024. Beslutningen kommer som følge av økte kostnadsoverslag på grunn av inflasjon og prisøkninger.

– Det er synd at beslutningen utsettes, men vi har forståelse for at Equinor må gå noen ekstra runder i den spesielle situasjonen vi står i med høye priser, sier Sylvi Listhaug og fortsetter:

– Vi er likevel glade for at Equinor er helt tydelige på at de er fast bestemt på å gjennomføre utbyggingen. Det er viktig for å sikre langsiktig produksjon i Norges viktigste næring og at Norge skal konkurrere langt inn i fremtiden om å produsere mest mulig av oljen verden trenger på en mest mulig miljøvennlig måte.

Bekymret for nye overraskelser

Fremskrittspartiet mener at Norge må satse på oljenæringen.

– Selv om det ikke har noe med denne beslutningen å gjøre, så ser vi en økende usikkerhet i oljenæringen som følge av regjeringens uklare signaler og partier som vil oljenæringen til livs gis mer makt og innflytelse. Nå skal regjeringen forhandle med SV, og det er grunn til å være bekymret for hva SV kan få regjeringen med på når det kommer til olje og gassnæringen. Vi registrerer at næringen mener regjeringens forslag om å svekke det midlertidige skatteregimet gjennom endringer i friinntekten er uryddig. Frp vil på det sterkeste advare regjeringen mot å fortsette en skattepolitikk som reduserer forutsigbarheten og som svekker rammevilkårene for Norges desidert viktigste næring, sier Listhaug.

– Ap og Sp sier de vil utvikle næringen men i praksis har de utsatt 26 konsesjonsrunde som ville gitt næringen nytt leteareal, de har tatt 3 blokker ut når modnere leteområder har blitt lyst ut og de har endret skattepakke som et bredt flertall på Stortinget stod bak. Alt dette skaper usikkerhet om rammebetingelsene. Vi et bekymret for at Sp og Ap skal komme med nye overraskelser mot næringen når de nå sitter i forhandlinger på nytt med et parti som vil legge ned næringen.