Foto av Bård Hoksrud
© Privat

– Venstre er stein gærne

Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud mener Venstres forslag om å forby bensin- og dieselbåter er klimafanatisme.

– Dette bare oser av iveren etter å forby ting og gjøre det vanskeligere for folk flest. Jeg trodde ikke Venstre var et sånt parti, men jeg blir ikke overrasket. Når det kommer til spørsmålet om klima er Venstre stein gærne, sier Hoksrud.

I et nytt forslag fra Venstre skal alle fritidsbåter som selges i Norge være utslippsfrie innen 2030.

En båtglad Bård Hoksrud mener forslaget er bare tull, og går utover vanlige folk.

– Det er kjempebra med ny teknologi og elektriske båter. Men dette må folk få bestemme selv. Det skal ikke være politikerne som dikterer det, sier Hoksrud og legger til:

– Hvis man ønsker å endre adferd og få folk med seg, så er det positive virkemidler som fungerer og ikke forbud og skam. Folk skal fortsette å kunne kose seg med bensin- eller dieseldrevet båt på vannet, uten å føle at de gjør noe feil.