Sylvi Listhaug, smilende i blå dressjakke og lyseblå overdel. Lener seg svakt fremover mot et bord. Uskarp bakgrunn. Foto.
© Pia Sønstrød

Vil ha asylmottak i utlandet

Det danske Folketinget har vedtatt å åpne for etablering av asylmottak i utlandet. FrP-leder Sylvi Listhaug vil gjøre det samme i Norge.

– Danmark viser vei, og disse lovendringene er første steg på veien mot et nytt og mer bærekraftig europeisk asylsystem. Det er en historisk dag, sier Listhaug til NTB.

Norge bør følge etter

Det danske Folketinget har vedtatt en lov som gjør det mulig å opprette mottakssentre for asylsøkere i andre land. Folk som kommer til Danmark for å søke asyl, kan dermed bli sendt til et tredjeland mens søknaden behandles.

– Norge bør absolutt følge Danmark i dette. Dagens asylsystem er ikke bærekraftig hverken fra et økonomisk, demografisk eller humanitært perspektiv. Ved å flytte asylbehandlingen til et tredjeland, vil vi stanse den dødelige trafikken over Middelhavet, sier Listhaug.

FrP-forslag fra 2009

Listhaug forteller at Fremskrittspartiet foreslå det samme som Danmark nå gjennomfører allerede i 2009.

– Den gang haglet karakteristikkene, og forslaget ble stemplet som rasistisk, uansvarlig og «høyreekstremt». Heldigvis går verden fremover, og nå gjennomfører danske sosialdemokrater det samme forslaget, avslutter hun.