Sylvi Listhaug smilende foran trær i høstfarger
© Pia Sønstrød

Vil ha hjelpepakke før lønnsoppgjøret

FrP mener at staten må bruke ekstraordinære inntekter for å bidra til økt kjøpekraft før vårens lønnsoppgjør.

FrP vil ha betydelig redusert veibruksavgift på bensin og diesel, redusert merverdiavgift på mat og et tak på strømprisen inntil markedssituasjonen igjen er i balanse og andre skatte- og avgiftslettelser som kan medvirke til å styrke kjøpekraften.

– Vi foreslår at staten bidrar til å dempe lønnsveksten gjennom å sette ned avgiftene på drivstoff, mat og strøm, sier partileder Sylvi Listhaug.

Kan ramme bedritene

Onsdag legger hun sammen med stortingsrepresentantene Hans Andreas Limi og Roy Steffensen frem et forslag som dersom det blir vedtatt vil bidra til å dempe utgiftsveksten ved årets lønnsoppgjør.

– Det kommer til å ramme bedriftene knallhardt dersom lønnsoppgjøret blir så høyt som det ser ut til. Staten kan bidra til å dempe oppgjøret for konkurranseutsett industri, sier Listhaug.

Fremmer forslag i Stortinget

Ved utgangen av perioden med pandemi har både strømprisene og drivstoffprisene nådd nye rekorder, matvarene har blitt dyrere og forbrukere flest opplever at den disponible inntekten blir redusert. I tillegg har Ap-Sp-regjeringen, med støtte fra SV, gjennomført de største skatte- og avgiftsøkningene i landet på mer enn 20 år. På toppen av dette kommer et økende rentenivå.

FrP fremmer onsdag følgende forslag i Stortinget:

1. Stortinget ber regjeringen medvirke i vårens lønnsoppgjør ved å gjøre bruk av statens ekstraordinære inntekter for å tilby skatte- og avgiftslettelser som vil gi økt kjøpekraft.

Prioriterte avgiftslettelser skal være,

A) Betydelig redusert veibruksavgift på bensin og diesel

B) Redusert merverdiavgift på mat

C) Etablere et tak på strømprisen inntil markedssituasjonen for strøm igjen er i balanse, eller andre kompenserende grep som fritak for elavgift og merverdiavgift, som en erstatning for den mangelfulle strømstøtteordningen.

D) Andre skatte- og avgiftslettelser som vil medvirke til å styrke kjøpekraften.

Mer informasjon