Stort hvitt hus med blå lister og møner, sett nedenfra mot blå himmel. Foto.
© Colourbox

Vil ha makstak på eiendomsskatt

FrP krever at det settes et tak på hvor mye eiendomsskatt en kommune kan kreve av hver enkelt bolig- og hytteeier.

Fremskrittspartiet har tidligere fått gjennomslag for å senke eiendomsskatten fra 7 til 4 promille.

– Vi er mot eiendomsskatt fordi de vi ser på folks hus som deres hjem og ikke en melkeku for kommunene. Vårt mål er å fjerne eiendomsskatten, sier FrPs kommunalpolitiske talsmann Helge André Njåstad.

Nå foreslår han, i forbindelse med kommuneproposisjonen som ligger til behandling i Stortinget, et tak på hvor mye eiendomsskatt kommunene kan kreve inn.

– Kreativiteten i kommunene er stor for å komme frem til modeller som gir økt eiendomsskatt. Det er på tide at flere står side om side med huseierne, og begrenser kommunenes mulighet til å skattlegge deres hjem.