Kvinner i hijab sett bakfra. Illustrasjonsfoto.

Asylsøkere

FrP vil avvikle dagens asylinstitutt, og innføre et nytt og mer rettferdig system som gjør at flyktninger slipper å betale alt de eier til menneskesmuglere og risikere livet på ferden til Europa.

Det norske velferdssamfunnet er helt avhengig av en streng og ansvarlig innvandringspolitikk.

Fremskrittspartiet vil avvikle dagens asylinstitutt, og innføre et nytt og mer rettferdig system som gjør at flyktninger slipper å betale alt de eier til menneskesmuglere og risikere livet på ferden til Europa.

Vår løsning - FrP-modellen - er å opprette asylsentre i Afrika og Asia. Da vil flyktningene kunne søke asyl fra sitt eget nærområde mens de er under beskyttelse. Flere europeiske land tar nå til orde for en slik modell, som vil sikre et mer moderne, effektivt og humant asylinstitutt.

Flyktninger som blir reddet i Middelhavet bør transporteres tilbake til landene de reiste fra, noe som også vil virke preventivt og hindre at flyktninger legger ut på livsfarlige seilaser.

Illustrasjon av asylkrisen i Norge

Asylkrisen på 1-2-3:

Det er en klar sammenheng mellom den politikken som føres og tilstrømningen av asylsøkere. Hva vi sier og gjør i Norge har en betydelig signaleffekt.

Det er avgjørende for asyltilstrømningen hvilke signaler Norge sender ut. Det så vil for alvor i 2015 når blant annet Arbeiderpartiet gjorde vedtak om å motta 10000 flyktninger til Norge. Responsen lot ikke vente på seg. Antallet asylsøkere til Norge, både enslige mindreårige og andre, økte dramatisk etter dette. Fortsatt ser vi at Arbeiderpartiet vingler og er uberegnelige i innvandringsspørsmålet.

Heldigvis er det FrP som sitter med innvandringsministeren, slik at noen nødvendige innstramninger nå er gjennomført.

Utlendinger som ikke har lovlig opphold, plikter i henhold til utlendingslovgivningen å forlate Norge. Utvisning og bortvisning er virkemidler myndighetene kan benytte for å nekte utlendinger innreise til eller opphold i Norge. Dette gjelder personer med endelig avslag på søknad om beskyttelse eller annen oppholdstillatelse, personer som har mistet oppholdsgrunnlaget og personer som har kommet hit ulovlig og aldri har søkt om oppholdstillatelse. Mange utvises også på grunn av brudd på utlendingsloven eller på grunn av andre straffbare forhold. De som ikke selv forlater landet vil bli tvangsreturnert av politiet.

Graf om tvangsreturer 2007-2016

Det er viktig med tvangsreturer:

Raske returer vil virke forebyggende mot ulovlig opphold og andre former for kriminalitet.

Raskere returer er en målsetning for Justis- og beredskapsdepartementet. Flere returer som gjennomføres raskt etter avslag, øker motivasjonen til å reise frivillig. Rask retur bidrar til å redusere antallet asylsøkere uten beskyttelsesbehov og vil virke forebyggende mot ulovlig opphold og andre former for kriminalitet.

Partiprogram 2017 - 2021

Det er grunn til å frykte at en fortsatt innvandring av asylsøkere, av bare tilnærmet det omfang som man har hatt i de senere år, vil føre til alvorlige motsetninger mellom folkegrupper i Norge.

Fremskrittspartiet vil føre en restriktiv politikk når det gjelder å innvilge asyl.

Fremskrittspartiet vil:

• Utrede et nytt asylsystem for å erstatte dagens asylinstitutt.
  • Tolke dagens asylregelverk på strengeste måte.
  • Ha respekt for kirkerommet, men ikke akseptere kirkeasyl.

Asylinstituttet er et meget viktig verktøy for å gi beskyttelse til mennesker som er reelt truet, og må ikke misbrukes i noen form. Asylstatus skal bare innvilges etter individuell behandling og grundig vurdering av søknader, og skal som hovedregel kun lede til midlertidig opphold. Ankemuligheter for avslag om opphold skal i hovedsak begrenses til en ankeinstans. For å ivareta sikkerheten knyttet til asylsøkere, bør det åpnes for bruk av lukkede asylmottak.

Behandlingstiden for asylsøknader og bosetting må ned. Det er ikke akseptabelt at folk skal oppholde seg i asylmottak over lang tid. Dette er særdeles viktig når barn er involvert. Asylsøknader bør behandles i løpet av maksimalt seks måneder, og asylsøkere skal sitte i lukkede asylmottak eller i asylmottak i et land i nærområdet i påvente av avklart identitet. Dagens organisering av utlendingsforvaltningen i to forvaltningsorganer er uhensiktsmessig, og FrP vil at klager i utlendingssaker skal sluttbehandles i en egen forvaltningsdomstol.

Det må være en klar forutsetning at asylsøkere som har fått midlertidig oppholdstillatelse i Norge, skal reise hjem til sine respektive hjemland når forholdene gjør det forsvarlig.

Enslige mindreårige asylsøkere skal kun gis midlertidig opphold frem til fylte 18 år. Dette innebærer at enslige mindreårige ikke gis rett til familiegjenforening.

Å oppgi falsk identitet overfor norske myndigheter er å anse som en kriminell handling som kvalifiserer til utvisning. Tvungen retur av asylsøkere med avslag kan finne sted til opprinnelseslandet, antatt opprinnelsesland eller et annet land i den regionen vedkommende antas å ha kulturell tilknytning til. Norge bør fremforhandle returavtaler med en lang rekke land, og dette skal kobles til den generelle bistandspolitikken.

Bevisst unndragelse av riktig identitet eller av opplysninger som kan utlede riktig identitet, skal medføre at oppholdstillatelse ikke gis.

Dette har vi gjort i regjering:

• Skjerpet ID-kontroll for å ha bedre oversikt over hvem som befinner seg i Norge.

• Redusert klagefrist ved åpenbart grunnløse asylsøknader.

• Innført krav om ansiktsskanning og fingeravtrykk i langt flere søknadssaker.

• Sørget for den strengeste innvandringspolitikken noensinne, med skjerpede krav for å få opphold i Norge.

• Åpnet for avvisning på grensen til nordisk naboland i krisesituasjon.

• Satt rekord i uttransportering av personer som oppholder seg ulovlig i Norge. Omtrent 8 000 tvangsutsendinger i 2016.

• Opphevet rimelighetsvilkåret ved internflukt. Personer som kan oppholde seg trygt i andre deler av eget hjemland bør henvises dit fremfor å reise til Norge for å få opphold.

• Opprettet hjemmel for at politiet kan fengsle i inntil 48 timer i hurtigprosedyresaker der asylsøker er åpenbart grunnløs. Slik er utlendingen under kontroll mens saken behandles og frem til vedkommende sendes ut av landet.

• Sørget for at personer som har misbrukt asylsystemet og er nektet realitetsbehandling av sin asylsøknad utvises.

• Innført krav om norsk- og samfunnskunnskap så vel som selvforsørgelse i 12 måneder for å få innvilget permanent oppholdstillatelse.

• Klargjort beviskravet ved vurdering av beskyttelsesbehov.

• Vedtatt at grunnløse asylsøkere pågripes og fengsles frem til de raskt skal returneres.

• Sørget for at PST kan bortvise utlendinger på vei til Norge dersom de mener disse utgjør en sikkerhetstrussel.

• Kirken har fått beskjed om at kirkerommet ikke skal brukes til kirkeasyl. Vi har ordinære prosesser for behandling av asylsøknader som ivaretar asylsøkeres rettigheter, noe som må være gjeldende saksbehandling i en rettstat.