Bunke med 500-lapper. Illustrasjonsfoto.

Finanspolitikk

Partiprogram 2017 - 2021

Fremskrittspartiet vil:

• Skille mellom drift og investeringer i statsbudsjettet
  • Definere samfunnsøkonomiske, lønnsomme investeringer som formuesomplassering
  • Sikre Norges Banks frie rolle
  • Redusere det offentlige byråkratiet og frigjøre arbeidskraft til privat sektor
  • Styrke forskning og utdanning for å stimulere til verdiskaping
  • Videreføre et effektivt, uavhengig og kompetent norsk finanstilsyn
  • Tilføre infrastrukturfondet mer midler
Fremskrittspartiet vil føre en ansvarlig økonomisk politikk. Staten må legge gode rammer for en velfungerende markedsøkonomi med tanke på å stimulere til verdiskaping og velferd. Det må skapes tillit mellom næringslivet, innbyggerne og offentlige myndigheter. Næringslivet er avhengig både av gode rammevilkår for den enkelte næring, og av et godt investeringsklima med forutsigbare rammer for inflasjon, renter og kronekurs. Folks trygghet i hverdagen handler om en sunn økonomisk utvikling og orden i de økonomiske forhold. Fremskrittspartiet vil legge til rette for dette.

Den norske stat har en stor formue og en unik økonomisk situasjon. Dette handlingsrommet må brukes til å bygge landet gjennom investeringer i infrastruktur, forskning og utvikling.

Selv om staten har store verdier, må man unngå en situasjon hvor gode velferdsordninger og høyt statlig forbruk over tid gjør at statens økonomi ikke er bærekraftig. Norge er på vei inn i en slik situasjon, og det er derfor behov for å erstatte dagens handlingsregel med et nytt ankerfeste for den økonomiske politikken.

Det er nødvendig å skille mellom drift og investeringer i statsbudsjettet. Et slikt skille tar hensyn til at driftsutgifter i større grad er inflasjonsdrivende enn samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer. Det bør legges til grunn at statens forbruk ikke skal vokse mer enn bruttonasjonalproduktet.

Dagens handlingsregel godkjenner kjøp av aksjer og tilførsel av egenkapital til statlige selskaper som såkalte «formuesomplasseringer». Slike formuesplasseringer foretas utenfor handlingsregelen. Denne praksisen må også gjelde samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer i infrastruktur, sentral bygningsmasse og store kapitalvarer. Dette vil innebære at viktige vei- og baneprosjekter som i dag skaper flaskehalser i transportnettet, vil kunne løses langt raskere og samtidig gi et godt grunnlag for økonomisk vekst. Det samme vil gjelde for andre viktige samfunnsmessige investeringer.

Fremskrittspartiet støtter tankegangen om at utvinning av petroleumsressurser skal ha et generasjonsperspektiv, hvor verdiskapingen skal komme hele landet til gode i et langsiktig perspektiv. Verdiene bør investeres både i utlandet og i norsk samfunnsøkonomisk lønnsom realkapital.

Deler av statens finansielle formue skal investeres i unoterte aksjer, og forvaltningen av disse pengene skal skje fra kompetente miljøer i Norge.

Her kan du lese mer om hva Fremskrittspartiet har gjennomført i regjering: