Statsforvaltningen

Fremskrittspartiet vil redusere antall direktorater og avvikle statsforvalterembetet.

Fremskrittspartiet mener at statsforvalterembetet skal avvikles.

Partiprogram 2017 - 2021

• Fremskrittspartiet mener at statsforvalterembetet skal avvikles. Frem til det skjer skal Statsforvalterens innsigelsesrett og skjønn begrenses til legalitetskontroll og tilsyn.
  • Det har gjennom mange år vært en vekst i antall ansatte i departementer, direktorater og underliggende etater. Fremskrittspartiet vil gjennomgå statsforvaltningen med sikte på å redusere antall direktorater, foreta forenklinger og avbyråkratisering for å frigjøre ressurser som kan brukes på en bedre måte for folk flest.
  • I denne sammenheng vil det også være hensiktsmessig å vurdere lokaliseringen av statlige arbeidsplasser utenfor hovedstadsområdet og de største byene.