Medier

Fremskrittspartiet vil

• stimulere utenlandsk filminnspilling i Norge
  • motarbeide enhver form for sensur
  • etablere en ny finansieringsordning for NRK
  • fjerne pressestøtten, men inntil dette er gjennomført gi nye medier tilgang til støtte på lik linje med etablerte medier
  • sikre plattformnøytralt redaktøransvar
  • sikre plattformnøytrale momsregler
© Colourbox

Partiprogram 2021 - 2025

En fri og uavhengig presse er en forutsetning for demokratiet, ytringsfriheten og rettsstaten. For å sikre konkurranse og mangfold i mediene vil vi arbeide for størst mulig grad av etableringsfrihet i medienæringen. Ordinære konkurranseregler skal også gjelde for mediebedrifter.

Fremskrittspartiet vil omgjøre NRK til aksjeselskap og selge statens aksjer. Finansiering av NRK må skje på samme vilkår som for andre kringkastingsselskaper.

Et lands presse er ikke uavhengig dersom den er avhengig av støtte fra staten. Etter hvert som pressen blir mer og mer avhengig av statsstøtte, vil uavhengig journalistikk svekkes. Det er en fare for at pressens kritiske holdning til statsstyret blir dempet på grunn av statlige subsidier. Fremskrittspartiet vil fjerne statsstøtten til mediene, men så lenge denne ordningen består skal også nye medier være støtteberettiget.

FrP mener det fortsatt bør være mulig å sende riksdekkende radio på FM-nettet, og at aktører som ønsker å gjøre det, kan reetablere et slikt sendenett.