Foto. Silje Hjemdal og Gisle Meininger Saudland.
© Bjørn Inge Bergstien

Flertall for FrP-forslag om å forenkle strømmarkedet

Forbrukerrådet har tidligere avdekket at det er store informasjonsmangler i det norske strømmarkedet. Strømselskapene har lenge hatt uoversiktlige priser og vilkår, noe som har gjort det vanskelig for strømkundene å orientere seg. I dag fikk FrP flertall for flere forslag i Stortinget om å forenkle strømmarkedet slik at det skal bli enklere for forbrukerne å velge den beste strømavtalen.

Følgende forslag fra FrP fikk i dag flertall i Stortinget:

1. Stortinget ber regjeringen innføre en ny obligatorisk prisinformasjon/enhetspris på strøm, slik at forbruker enkelt kan sammenligne priser på tvers av alle avtaletyper, og dermed sidre at forbrukerne kan ta informerte valg.

2. Stortinget ber regjeringen innføre krav om at strømselskapene, ved endring av avtale, skal opplyse strømkundene i god tid og gjennom tydelig merket informasjon.

3. Stortinget ber regjeringen innføre obligatorisk informasjon om hvor lenge prisen på en strømavtale minimum varer. Denne prisinformasjonen skal opplyse om på strømregningen og ved all salg og markedsføring av strøm.

Svært fornøyd

Stortingsrepresentantene Silje Hjemdal og Gisle Meininger Saudland var to av forslagsstillerne, og er svært fornøyde med FrPs gjennomslag.

– Jeg er veldig fornøyd med at FrP nå har fått gjennomslag for å gjøre strømmarkedet langt mer oversiktlig for forbrukerne. Nå blir det enklere for folk å sette seg inn i de ulike strømavtalene som tilbys, og jeg er overbevist om at dette vil skjerpe konkurransen blant strømleverandørene, sier Hjemdal.

– I for lang tid har det vært en helt uholdbar situasjon for strømkundene, som i stor grad har opplevd en jungel av ulike vilkår og begrenset informasjon om priser. Jeg er glad for at FrP nå sikrer mer transparens slik at det blir lettere for strømkunder å orienter seg, sier Meininger Saudland.