Mennesker som vandrer over jordkloden. Blåtoner. illustrasjon
© Colourbox

FrP vil hjelpe dem som trenger det mest

FrP vil erstatte dagens asylsystem med en modell som hjelper dem som trenger det mest. Vi må unngå at flere mennesker risikerer livet på en farefull reise over havet.

Norge har i mange år hatt for høy innvandring. Det skader velferdssamfunnet og fører til at integreringen ikke lykkes godt nok. Det er viktig at vi klarer å integrere dem som kommer til Norge på en god måte. Da må vi ha kontroll på innvandringen og ikke ta imot flere enn de vi klarer å integrere.

Et nytt asylsystem

Vi trenger et nytt asylsystem som hjelper dem som trenger det mest. Vi må unngå at flere mennesker risikerer livet på en farefull reise med menneskesmuglere over havet. Derfor vil Fremskrittspartiet prioritere hjelp i nærområdene og gjøre det mindre attraktivt å søke asyl i Norge. FrP vil heller hjelpe tusenvis av mennesker i trygge nærområder enn å hente en liten håndfull til Norge.

FrP vil heller hjelpe tusenvis av mennesker i trygge nærområder enn å hente en liten håndfull til Norge. © Colourbox

FrP-modellen

Vår løsning – FrP-modellen – er å opprette asylsentre i Afrika og Asia. Flere europeiske land tar nå til orde for en slik modell, som vil sikre et mer moderne, effektivt og humant asylinstitutt.

Flyktninger som blir reddet i Middelhavet bør transporteres tilbake til landene de reiste fra, noe som også vil virke preventivt og hindre at flyktninger legger ut på livsfarlige reiser.

FrP vil:

• Innføre et nytt asylsystem i Norge og Europa
  • Stoppe muligheten til å få opphold ved å søke asyl ved grensen
  • Opprette asylsenter utenfor Europa hvor alle asylsøkere som kommer til Norge blir sendt for å få behandlet søknaden
  • At asylsøkere som får innvilget asyl får opphold i et trygt land Norge har avtale med
  • Bruke bistandsmidler til å få til avtaler med trygge tredjeland for å opprette asylsenter
  • Bruke bistandsmidler for å få på plass omsorgssenter for mindreårige asylsøkere
  • Vurdere å opprette et nasjonalt senter for studier av langsiktige konsekvenser av høy ikke-vestlig innvandring
  • Trekke Norge fra FNs migrasjonsavtale

Viktige signaler

Det er avgjørende for asyltilstrømmingen hvilke signaler Norge sender ut. Det så vi for alvor i 2015 da blant annet Arbeiderpartiet gjorde vedtak om å motta 10 000 flyktninger til Norge. Responsen lot ikke vente på seg. Antallet asylsøkere til Norge, både enslige mindreårige og andre, økte dramatisk etter dette.

Mer hjelp i nærområdene

FrP vil ha et nytt asylsystem som hjelper dem som trenger det mest

Les mer om vår politikk her