Stig Abrahamsen, gruppeleder Askøy FrP

Tilsvaret som Askøyværingen ville endre på: Arbeiderpartiet er jo kilden til Kildn

Intet nytt fra pressen, lokalavisen vil kun trykke Arbeiderpartiet sin versjon av saken ved mindre vi endret på tittel og vinkling. Askøy FrP velger derfor å publisere vårt tilsvar på her på frp.no

Arbeiderpartiet er jo selve kilden til Kildn

Arbeiderpartiets Benjamin Jakobsen er ute i et leserinnlegg og driver valgkamp for å stoppe saken om Kildn. Det er høyst spesielt da det var gruppelederen i Arbeiderpartiet, Miriam Haavik, som fremmet forslaget om å legge inn prosjektet Kildn i arealplanen. Driver nå Arbeiderpartiet valgkamp mot et vedtak de selv tok initiativ til?

Av de hundrevis av innspillene som var kommet fra innbyggere og næringsliv på Askøy, så var dette faktisk det eneste innspillet Arbeiderpartiet selv valgte å løfte inn i Arealplanen. Da kan man vel i grunnen si at Arbeiderpartiet er selve kilden til Kildn.

Fremskrittspartiet hadde selvsagt forslag om flere boliger og naust på nordre Askøy, på Davanger, på Hanøy og over hele Askøy, som vi løftet inn. Vi løftet også inn mer areal til næringsparken i Storebotn, men dette innspillet om Kildn, det var Aps eneste forslag om utvidelse av areal.

FrP har hatt samme standpunkt vedrørende Kildn siden saken kom opp: Det er et spennende prosjekt med en rekke dilemmaer som må belyses. Når saken er utredet og alle fakta er på bordet må innbyggere og næringsliv få si sitt gjennom høring. Så kan vi ta en endelig avgjørelse.

Jakobsen kommer også med en direkte usannhet i sitt innlegg. Han påstår at FrP og Høyre har utsatt arealplanene til etter valget. Dette er jo bare ikke sant. Vi styrer etter formannskapsmodellen i Askøy. Da er det Kommunedirektøren som utreder saker og legger dem frem til behandling, og så er det politikeren som behandler sakene og treffer vedtak. Kommunedirektøren har enda ikke lagt frem saken om Arealplanen, den er da selvsagt ikke utsatt av politikere fra noen parti.

Arbeiderpartiets Benjamin Jakobsen burde vite dette, etter en av regjeringens mange habilitetsskandaler rykket han faktisk opp som fast møtende representant i Stortinget. Fra en slik stilling bør en kunne forvente at han kjenner makt- og ansvarsfordelingen mellom administrasjon og folkevalgte, og han bør gjengi det korrekt også i valgkamp.

Når politikere gjør en ting i formelle organer som formannskap eller kommunestyre, og sier det stikk motsatte når en driver valgkamp, da mister innbyggerne tillit.

Fremskrittspartiet vil jobbe for å få frem alle fakta i spørsmålet om Kildn, og vi skal føre samme politikk både før og etter valget.

Stig Abrahamsen

Gruppeleder

Askøy FrP

Kilder: protokoller fra møter hvor spørsmål om Arealplan og Kilden har vært behandlet