
Familie og oppvekst
– Regjeringen bør beklage etter adopsjonsgranskingen
– Det første regjeringen og barne- og familieministeren bør gjøre, er å gi en offentlig unnskyldning til adoptivbarna og familiene som er rammet. Rapporten viser at mange er blitt sviktet i flere ledd og av ulike systemer. Det er forferdelig, sier Hjemdal.
Hjemdal, som er 2. nestleder i familie- og kulturkomiteen på Stortinget, har vært en pådriver for en offentlig granskning av utenlandsadopsjoner til Norge. Granskningsutvalget ble utnevnt i 2023 og har nå levert sin rapport. Hjemdal mener rapporten viser hvorfor det var nødvendig med en ekstern og uavhengig gjennomgang.
– Jeg vil først og fremst takke alle dem som har tatt kontakt, stått på og ikke gitt seg i kampen for at norske myndigheter skulle ta ansvar. De har ofte stått helt alene i kampen mot systemet for å få sannheten på bordet. Derfor støttet jeg dem helhjertet i kravet om en ekstern gransking. Det fikk vi til slutt gjennomslag for, sier Hjemdal.
Ulovligheter og uetiske forhold
Rapporten beskriver alvorlig risiko for feil, ulovligheter og uetiske forhold i flere land og perioder. Den peker blant annet på mangelfulle samtykker, press, økonomiske insentiver, uriktige opplysninger og for svak kontroll fra myndighetene.
– Det har vært advarsler både på 70-tallet og mange ganger etter det. Selv om det også er gjort en del gjennom årene, viser denne offentlige utredningen at det kunne og burde vært gjort mer for å sikre at utenlandsadopsjoner ble gjennomført på en forsvarlig måte, med rettssikkerhet og barnets beste i sentrum, sier Hjemdal.
Hun understreker at saken berører mennesker på et dypt personlig plan.
– Jeg kan ikke forestille meg hva mennesker som er rammet av dette har opplevd og gjennomgår. For mange handler dette om identitet, familie, opphav og ubesvarte spørsmål de har båret med seg i store deler av livet. Det må vi møte med ydmykhet, medmenneskelighet og respekt, sier Hjemdal.
Forventer tydelig plan fra regjeringen
FrP vil nå gå gjennom rapporten og anbefalingene før partiet konkluderer om videre tiltak.
– Dette er ikke en rapport som kan havne i en skuff. Vi skal snakke med berørte, adopterte, familier og organisasjoner, for å høre hvilke forventninger de har til den politiske oppfølgingen, sier Hjemdal.
Hun mener regjeringen raskt må komme tilbake til Stortinget med en tydelig plan.
– Jeg har nå stilt et skriftlig spørsmål til statsråd Lene Vågslid og bedt henne forklare hvordan regjeringen vil følge opp de ulike anbefalingene. Det kan handle om innsyn, hjelp til opprinnelsessøk, støtte til berørte, bedre kompetanse, strengere kontroll og eventuelle lov- og budsjettendringer. Nå må det komme handling, ikke bare sterke ord på fremleggelsesdagen, sier Hjemdal.
– Når så alvorlige forhold er avdekket, skylder staten de berørte en offentlig beklagelse og en åpen, ryddig og forpliktende oppfølging, avslutter hun.


