© Håkon Rusdal

Skole og utdanning

Sterk økning i vold og trusler mot lærere

Nye tall viser en dobling av vold og trusler i skolen siden 2010. Sylvi Listhaug og Himanshu Gulati mener det må tas grep for å snu den negative utviklingen.

Nye tall viser at rundt 14 prosent av lærerne har opplevd vold eller trusler, noe som er en dobling siden 2010.

Nå krever partileder Sylvi Listhaug og utdanningspolitisk talsperson Himanshu Gulati at det tas grep for å snu den negative utviklingen.

- Den ekstreme økningen i lærere som er utsatt for vold eller trusler om vold må få de andre partiene til å endelig våkne. Vi må ta grep som gjør det enklere for lærere og skoleledere å gjøre noe med volds- og trusselproblemene som vi ser i skoler i hele landet, sier Sylvi Listhaug.

Vi kan ikke ha et lovverk som står i veien for at lærerne kan ta tak i hendelser med vold, trusler og mobbing

Sylvi Listhaug

Må hjelpe skoler som sliter med vold og trusler

FrP har over lengre tid vært opptatt av at voldsepidemien i den norske skolen.

Nylig fremmet partiets utdanningsfraksjon et representantforslag, der det blant annet foreslås å hjelpe skoler som sliter med mye vold og trusler.

- Vi må blant annet styrke lærernes støttesystem, spesielt i situasjoner preget av vold og trusler ved å få flere fagfolk med ulik kompetanse inn i skolen, inkludert miljøterapeuter og helsesykepleiere, sier Himanshu Gulati.

Han mener dette vil bidra til å forsterke støtten rundt elevene og skape et mer robust system for å håndtere voldelige og problematiske situasjoner.

Enklere å flytte elever

FrP-politikerne vil også at det må bli enklere å flytte elever med svært trøblete atferd til spesialskoler, som i større grad kan ta vare på dem og gi dem et tilrettelagt tilbud.

- Vi må i større grad kunne løfte elever med svært trøblete adferd må løftes ut av deres vanlige klasser - av hensyn til dem selv og medelevenes læringsmiljø, mener Listhaug.

- Dette skal ikke være "verstingklasser," men et tilbud for elever som sliter med å tilpasse seg det ordinære skolesystemet. Dette vil gi dem et skreddersydd miljø hvor de kan motta den nødvendige oppfølgingen for å håndtere sine adferdsproblemer, avslutter Gulati.

Frp har fremmet følgende forslag på Stortinget:

  • Endringer i opplæringslovens bestemmelser om krenkelse av elever (dagens § 9 A-5) og eventuelt andre nødvendige endringer, slik at ikke lovverket står i veien for å ta tak i hendelser med vold, mobbing og annen uønsket adferd i skolen
  • Regelverksendringer som senker terskelen for å flytte elever som har utøvd grov og langvarig mobbing til en annen skole, og ber regjeringen om å innhente en årlig rapportering på bruken av dette virkemiddelet i skolenes arbeid for å bekjempe mobbing og bedre tryggheten i skolemiljøet
  • Endre regelverket slik at elever med svært problematisk adferd kan løftes til egne skoletilbud av hensyn til seg selv og medelevers læringsmiljø, slik som blant annet prosjektet med Skolaakuten i Sverige, og ber regjeringen starte arbeidet med utarbeidelse av et slikt tilrettelagt skoletilbud
  • Innføre forebyggingstiltak etter modell fra sosialagentprosjektet i Oslo på skoler med særskilte volds- og trusselutfordringer, for å hjelpe dem i arbeidet med å bekjempe den dramatiske situasjonen som noen skoler opplever
  • Rettighetsfeste skoleansattes rett til informasjon om elever som har en kjent voldshistorikk eller som på annen måte kan utgjøre en sikkerhetsrisiko

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.