Skole og utdanning
Sterk økning i vold og trusler mot lærere
Nye tall viser at rundt 14 prosent av lærerne har opplevd vold eller trusler, noe som er en dobling siden 2010.
Nå krever partileder Sylvi Listhaug og utdanningspolitisk talsperson Himanshu Gulati at det tas grep for å snu den negative utviklingen.
- Den ekstreme økningen i lærere som er utsatt for vold eller trusler om vold må få de andre partiene til å endelig våkne. Vi må ta grep som gjør det enklere for lærere og skoleledere å gjøre noe med volds- og trusselproblemene som vi ser i skoler i hele landet, sier Sylvi Listhaug.
Vi kan ikke ha et lovverk som står i veien for at lærerne kan ta tak i hendelser med vold, trusler og mobbing
Sylvi Listhaug
Må hjelpe skoler som sliter med vold og trusler
FrP har over lengre tid vært opptatt av at voldsepidemien i den norske skolen.
Nylig fremmet partiets utdanningsfraksjon et representantforslag, der det blant annet foreslås å hjelpe skoler som sliter med mye vold og trusler.
- Vi må blant annet styrke lærernes støttesystem, spesielt i situasjoner preget av vold og trusler ved å få flere fagfolk med ulik kompetanse inn i skolen, inkludert miljøterapeuter og helsesykepleiere, sier Himanshu Gulati.
Han mener dette vil bidra til å forsterke støtten rundt elevene og skape et mer robust system for å håndtere voldelige og problematiske situasjoner.
Enklere å flytte elever
FrP-politikerne vil også at det må bli enklere å flytte elever med svært trøblete atferd til spesialskoler, som i større grad kan ta vare på dem og gi dem et tilrettelagt tilbud.
- Vi må i større grad kunne løfte elever med svært trøblete adferd må løftes ut av deres vanlige klasser - av hensyn til dem selv og medelevenes læringsmiljø, mener Listhaug.
- Dette skal ikke være "verstingklasser," men et tilbud for elever som sliter med å tilpasse seg det ordinære skolesystemet. Dette vil gi dem et skreddersydd miljø hvor de kan motta den nødvendige oppfølgingen for å håndtere sine adferdsproblemer, avslutter Gulati.
Frp har fremmet følgende forslag på Stortinget:
- Endringer i opplæringslovens bestemmelser om krenkelse av elever (dagens § 9 A-5) og eventuelt andre nødvendige endringer, slik at ikke lovverket står i veien for å ta tak i hendelser med vold, mobbing og annen uønsket adferd i skolen
- Regelverksendringer som senker terskelen for å flytte elever som har utøvd grov og langvarig mobbing til en annen skole, og ber regjeringen om å innhente en årlig rapportering på bruken av dette virkemiddelet i skolenes arbeid for å bekjempe mobbing og bedre tryggheten i skolemiljøet
- Endre regelverket slik at elever med svært problematisk adferd kan løftes til egne skoletilbud av hensyn til seg selv og medelevers læringsmiljø, slik som blant annet prosjektet med Skolaakuten i Sverige, og ber regjeringen starte arbeidet med utarbeidelse av et slikt tilrettelagt skoletilbud
- Innføre forebyggingstiltak etter modell fra sosialagentprosjektet i Oslo på skoler med særskilte volds- og trusselutfordringer, for å hjelpe dem i arbeidet med å bekjempe den dramatiske situasjonen som noen skoler opplever
- Rettighetsfeste skoleansattes rett til informasjon om elever som har en kjent voldshistorikk eller som på annen måte kan utgjøre en sikkerhetsrisiko