Paller med ulik brus plassert ut i butikk. Foto.
© FrP

Skatt og avgift

Vi skal ikke sponse svenske arbeidsplasser

Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for å fjerne den særnorske avgiften på alkoholfrie drikkevarer. Det er et godt steg på veien mot å redusere grensehandelen og sikre flere norske arbeidsplasser.

Redusert grensehandel kan sikre flere norske arbeidsplasser.

FrP-gjennomslag

Før jul fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for å halvere avgiften på alkoholfrie drikkevarer. I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett har vi nå fått gjennomslag for å fjerne denne avgiften – som ikke eksisterer i Sverige – helt. Når grensene åpner igjen etter pandemien, kan det bidra til å beholde flere av de nye arbeidsplassene som er skapt på norsk side av grensen.

Avgjørende å redusere avgiftene på grensehandelsvarer

Fremskrittspartiet har i alle år vært opptatt av å kutte i skatter og avgifter. Da Norge, som følge av pandemien, måtte stenge grensene til Sverige, meldte flere butikker på norsk side av grensen at de opplevde økning i antall kunder og omsetning, og mange fikk også mulighet til å ansette flere personer. I forhandlingene om statsbudsjettet og revidert nasjonalbudsjett har det derfor vært helt avgjørende for oss å redusere avgiftene på grensehandelsutsatte varer. I budsjettet for inneværende år har Fremskrittspartiet fått gjennomslag for å kutte avgiftene på grensehandelsvarer med 3,385 milliarder kroner. Avgiften på sukker og sjokoladevarer ble avviklet, avgiften på alkoholfri drikke redusert med 50 prosent, avgiften på snus redusert med 25 prosent og avgiften på øl og vin ble redusert med 10 prosent. Nå har vi i tillegg fått gjennomslag av å fjerne den særnorske avgiften på alkoholfrie drikkevarer, som brus, helt. Dette har en årseffekt på 1,1 milliarder kroner. Det betyr at FrP så langt har fått redusert avgiftene på grensehandelsutsatte varer med nesten 4,5 milliarder kroner.

Dette blir billigere fra 1. juli © FrP

Vil forhindre handelslekkasje

Ifølge en rapport fra Virke vil bortfall av grensehandel gi:

• 8 200 nye arbeidsplasser
  • 6,6 milliarder kroner i økt verdiskaping
  • 3,7 milliarder kroner i skatteeffekter
    • Inntekter i form av avgifter er ikke tatt med i disse beregningene

Takket være FrP går avgiftene på grensehandelsvarer ned. Det er viktig for at folk skal handle i Norge fremfor å reise til Sverige. En rull snus er allerede blitt nesten 150 kroner billigere. Nå fjerner vi resten av avgiften på brus slik at en 6-pakning med 1,5 liter brus blir 50 kroner billigere enn ved årsskifte. Det betyr at det blir mindre lønnsomt å dra til Sverige for å handle. Økt handel i Norge vil sikre norske arbeidsplasser. Det er viktig for FrP.

FrP vil:

• Redusere avgiftene på grensehandelsutsatte varer
  • At du skal få beholde mer av dine egne penger
  • Sikre norske arbeidsplasser

Du skal få beholde mer av dine egne penger

Fremskrittspartiet vil redusere avgiftene for å sikre norske arbeidsplasser og folks økonomi
Les mer om vår politikk her