Rehabilitering

Fremskrittspartiet vil styrke rehabiliteringstjenestene og ta i bruk den kapasiteten og kompetansen som er tilgjengelig på feltet.

Fremskrittspartiet vil

• Øke rehabiliteringskapasiteten
  • Likestille offentlige og private tilbydere
  • Satse på forebygging og tidlig innsats. Behandlende lege pålegges å informere om muligheten for rehabilitering ved egnede sentre
  • Vurdere nasjonale tilbud for oppfølging av enkelte pasientgrupper som for eksempel ALS og tidligere koronapasienter
  • Etablere forebyggende tiltak for senskader ved alvorlige diagnoser som kreft

Helse- og omsorgstjenesten skal ikke bare behandle sykdom. Det er en vel så viktig oppgave er å gi den enkelte mulighet til å mestre eget liv og håndtere ulike påkjenninger. For FrP er det et viktig mål at pasienter skal få mest mulig oppfølging i eget hjem. For å få til dette må samarbeidet mellom kommuner og spesialisthelsetjenesten styrkes.

Det skal være den enkeltes egne mål og ressurser som skal være utgangspunktet for helsehjelpen som gis og rehabilitering må ses i et livsløpsperspektiv.

Fra 1. januar 2020 ble det innført fritt behandlingsvalg på fire nye områder, blant annet ved rehabilitering for MS og Parkinsons sykdom. Dette fyller et grunnleggende behov for å flytte makt tilbake til pasienter. Pasienter som får tilbake styring og kontroll over sitt eget liv, blir også mer motivert for behandling og får bedre resultater.