Familieinnvandring

FrP vil stramme inn

Innstramminger for familiegjenforening er viktig for å sikre en kontrollert innvandring.

Fremskrittspartiet vil

• Begrense familieinnvandringsordningen
  • At dem som kommer gjennom familieinnvandring, ikke gis rett til ny eller videre familieinnvandring
  • Innføre språk- og kunnskapstester som voksne familieinnvandrere må bestå i hjemlandet før de kan få opphold i Norge

Det norske velferdssamfunnet er helt avhengig av en streng og ansvarlig innvandringspolitikk. Det gjelder også for familiegjenforening.

Ved utgangen av 2017 vil Norge ha tatt imot 100 000 familieinnvandrere siden 2011, og veksten akselererer. Nå er det på tide å tråkke hardt på bremsen. Innstramminger på familiegjenforening er viktig for å sikre en kontrollert innvandring.

Det er en selvfølge at man klarer å brødfø familien man henter til Norge. Den som ønsker familiegjenforening må sørge for å være tilstrekkelig integrert, kunne norsk språk og ha råd til å forsørge familien.

© Colourbox

Partiprogram 2021 - 2025

Det skal stilles krav om minimum tre års arbeid eller utdanning ved familiegjenforening med flyktning. Inntektskravet skal heves og utgangspunktet for å oppfylle dette skal være arbeidsinntekt og ikke offentlige ytelser. I dag slipper flyktninger underholdskravet dersom man raskt søker om familiegjenforening. Dette unntaket skal oppheves. Voksne som søker om familiegjenforening, må ha opparbeidet seg tilfredsstillende kunnskaper om norsk språk og samfunnsliv, samt dokumentere at de er i stand til å forsørge sin familie før søknad om familieinnvandring kan behandles.

Muligheten for familieinnvandring begrenses til ektefelle over 24 år og egne barn under 15 år. Det skal kreves DNA-test for å bevise slektskap. Barn som kommer alene til Norge, er utsatt for grov omsorgssvikt, og skal ikke kunne søke familiegjenforening. Familieinnvandring for ektefelle skal bare kunne innvilges hvis paret ikke har større samlet tilknytning til noe annet land enn til Norge. For å bekjempe bigami og voldelige menn som henter flere ektefeller skal det innføres karantene etter at man har hentet ektefelle. Dette betyr at det må gå noen år før man kan hente ny ektefelle dersom ekteskapet endte med skilsmisse. Fremskrittspartiet mener også man må vurdere å sette et tak på hvor mange ektefeller en personer kan hente til Norge.

Personer som er kommet til Norge gjennom familiegjenforening, skal ikke ha rett til ytterligere familiegjenforening, med unntak av egne barn under 15 år. Det samme gjelder for familieetablering.

FrP vil:

• Kreve minimum tre års arbeid eller utdanning, samt oppfyllelse av underholdskravet, for å få familiegjenforening med flyktning
  • Øke underholdskravet og fjerne unntak fra kravet for nyankomne flyktninger
  • Stanse all familiegjenforening for enslige mindreårige flyktninger
  • At familiegjenforening skal begrenses til ektefelle og egne barn under 15 år
  • At det innføres obligatorisk DNA-test ved alle familieinnvandringssaker
  • Innføre en karanteneordning ved gjentatte henteekteskap
  • Vurdere å sette et tak på antall henteekteskap én person kan gjennomføre
  • Sidestille arrangerte ekteskap med tvangsekteskap
  • Stille krav om at ekteskap er inngått i Norge eller ved et norsk konsulat, hvor samtaler gjennomføres med begge parter, for å avdekke arrangerte eller tvangsmessige ekteskap
  • Frata retten til nytt henteekteskap dersom man er dømt for mishandling av tidligere ektefelle