Være med å bygge opp hjemlandet

Fremskrittspartiet vil

• Innføre en returpakke av en vesentlig større verdi enn dagens ordning, for å skape en reell motivasjon for tilbakevending slik at man kan være med å bygge opp hjemlandet sitt
  • Kreve at man frasier seg oppholdstillatelse/statsborgerskap ved returpakker
  • Gi IMDI og UDI er tydelig ansvar for å stimulere til tilbakevending så raskt det er trygt å reise hjem
  • Stanse bistand til land som ikke tar imot sine egne innbyggere
  • Ta initiativ overfor FN for å intensivere returarbeidet i nærområdene

Partiprogram 2021 - 2025

Personer som har fått avslag eller som oppholder seg i Norge ulovlig, skal sendes ut. Rutinene for uttransport må forbedres. Det er viktig å få på plass gode returavtaler med mottakerland. Dersom et land nekter å ta imot egne borgere, bør dette få konsekvenser for blant annet norsk bistand.

Flere flyktninger må motiveres til å reise tilbake til hjemlandet sitt når det har blitt trygt. Norge har hatt en tilbakevendings- eller repatrieringsordning i flere tiår, men den er lite benyttet. Det er viktig at folk reiser hjem og er med på å bygge opp sitt eget hjemland. Fremskrittspartiet vil derfor legge til rette for en returpakke etter dansk modell. Satser må utredes nærmere, men nivået må kraftig opp fra dagens nivå på 15 000 NOK per person. Vilkåret er at man frasier seg eventuelt oppholdstillatelse og/eller norsk statsborgerskap.

I tillegg til å avlaste velferdsordninger vil vi på denne måten hjelpe mennesker med å vende hjem. De som vender hjem, vil bidra med sårt tiltrengte menneskelige og økonomiske ressurser. Avsenderlandet trenger sine flyktninger til å bygge opp igjen landet. Returarbeidet må styrkes. Derfor skal det innføres et tydeligere ansvar og målsettinger for IMDI og UDI knyttet til retur. En sentral oppgave skal være å forberede personer på tilbakevendingen, pleie kontakten med myndighetene i områdene der tilbakevending er mulig og hjelpe til både med det økonomiske og praktiske for de som skal vende tilbake til sitt hjemland.

Det sitter svært mange flyktninger i leire i sine nærområder. Svært mange ønsker å returnere til sine hjemland når det er trygt. Det kan være svært vanskelig for dem som har mistet alt å returnere til sitt hjemland. Ofte er hjemmet borte og infrastrukturen rasert. Det er likevel av stor viktighet at retur kan finne sted. Uten at noen begynner gjenoppbyggingen, vil forholdene ikke bli bedre. Her kan bistand utgjøre en stor forskjell. Fremskrittspartiet ønsker at Norge skal påta seg en lederrolle i arbeidet med returstøtte til de som er flyktninger i sine nærområder slik at de kan reise hjem og bygge opp sitt land når det er trygt. Norge skal ta initiativ for å få FN til å intensivere dette arbeidet.