Energi

Partiprogram 2021 - 2025

Norge er en av verdens ledende energinasjoner, med tilgang på nesten ubegrenset ren og fornybar energi.

Tilgang på kraft og et marked preget av effektiv konkurranse skal gi norske forbrukere og vår industri stabil tilgang til en pris som sikrer norsk konkurransekraft. Norge skal ikke være Europas batteri.

Offentlige myndigheter må utvise vilje til å utnytte landets fornybare energiressurser, samtidig som natur og miljø ikke utsettes for uhensiktsmessige belastninger.

Energisektoren skaper grobunn for teknologiutvikling, verdiskaping og god levestandard. Det må legges til rette for bruk av de energikilder som totalt sett er mest lønnsomme, miljøvennlige og effektive for samfunnet. Særnorske avgifter på energi må unngås.

Ved smart bruk av energi vil kostnadene for den enkelte bli lavere, samtidig som miljøinngrepene begrenses. Skatte- og avgiftslettelser på energibesparende tiltak (ENØK) både for privatpersoner og næringsliv må videreføres med langsiktighet og forutsigbarhet.