Brukerne skal selv få velge behandling

Fremskrittspartiet vil

• at den enkelte selv skal få bestemme hvem man vil motta hjemmehjelpstjenester fra
  • at den enkelte selv skal få velge institusjon, ved tildeling av institusjonsplass
  • at den enkelte selv kan velge å motta pleie fra familiemedlemmer eller andre, betalt av det offentlige

Partiprogram 2021 - 2025

Eldre og pleietrengende har i dag for få valgmuligheter innenfor pleie og omsorg. Du bør selv kunne velge hvem som skal pleie deg, eller hvilket eldrehjem du ønsker å bo på når du blir gammel. Dagens system krever mye byråkrati, og kommunene har et stort ansvar for å koordinere og løse problemer rundt hjemmehjelp og institusjonsplasser. Det er i dag ikke en velfungerende konkurranse innenfor omsorgssektoren, noe som over tid gjør at tilbudene ikke blir så gode, effektive eller rimelige som de kunne vært.

Fremskrittspartiet ønsker at alle som får vedtak om hjemmehjelp eller plass på institusjon fritt skal velge hvem som skal få betalt for å utføre tjenesten. Om du som pleietrengende ønsker at et familiemedlem skal pleie deg, står du fritt til å velge at vedkommende skal få betalingen for dette. Du kan fritt velge pleiehjem, og pleiehjemmet du velger vi da få utbetalingen det offentlige.

Mange kommuner har i dag lange køer for institusjonsplasser. Et system der den eldre ubyråkratisk og enkelt kan velge hvilke institusjon de ønsker å bo på, vil føre til at mange private tilbydere vil etablere seg og konkurrere om å tilby best mulige institusjonsplasser. FrPs løsning vil dermed fjerne institusjonskøene, og sørge for at kvaliteten på omsorgen øker. Det er også et problem at mange eldre må forholde seg til et titalls hjemmehjelper gjennom en enkelt uke. Med FrPs system vil de eldre få makt til å organisere sin egen hverdag, og kan når som helst bytte hjemmehjelpstjeneste om de ikke er fornøyd.

En stor andel av Norges befolkning benytter seg av alternativ behandling. Noen av disse behandlerne har svært lang utdannelse og mye erfaring, og tilbyr behandling som er godkjent i andre land. Fremskrittspartiet er opptatt av å få til et skille mellom de som driver en seriøs behandlingsform, og de useriøse. Dagens registreringsordning for alternativ behandling gir ikke brukerne slik informasjon.

Fremskrittspartiet vil:

• At den enkelte selv skal få bestemme hvem man vil motta hjemmehjelpstjenester fra
  • At den enkelte selv skal få velge institusjon ved tildeling av institusjonsplass
  • At den enkelte selv kan velge å motta pleie fra familiemedlemmer eller andre, betalt av det offentlige

Mer informasjon