Verdensledende på helseteknologi

Fremskrittspartiet ønsker at Norge skal bli en ledende produsent, utvikler og eksportør av helseteknologi.

Fremskrittspartiet vil

• at Norge skal bli en ledende produsent, utvikler og eksportør av helseteknologi
  • vurdere insentiver for bedrifter som utvikler eller produserer helseteknologi
  • satse på økt bruk av velferdsteknologi
  • at både hjemmeboende og institusjonsplasser tilbys bredbåndstilgang for å kunne kommunisere med familie, venner og helsepersonell via for eksempel nettbrett

Partiprogram 2021 - 2025

Norge har en høyt utdannet befolkning, og har alle forutsetninger for å kunne bli en ledende produsent, utvikler og eksportør av alle former for helseteknologi. Det skal være attraktivt for norske og internasjonale helsebedrifter å skape arbeidsplasser, samt utvikle og produsere helseteknologi i Norge.

Utvikling og produksjon av helseteknologi kan skape tusenvis av høykompetente og attraktive arbeidsplasser. Fremskrittspartiet mener det er positivt om private selskaper velger å etablere seg i distriktene, og ser at hele Norge bør kunne få ta del i det som kan bli et nytt industrieventyr.

Vi må ta i bruk tilgengelig velferdsteknologi. I fremtiden vil det bli mange flere eldre som lever lenger, og som i varierende grad vil ha behov for pleie, omsorg og bistand. Velferdsteknologi kan bidra til å gjøre hverdagen enklere, tryggere og friere og gi flere mulighet til å bo i egen bolig enda lenger.

Offentlig sektor skal legge til rette for å implementere gode velferdsteknologiske løsninger. Allerede i dag finnes det en rekke smarthusløsninger, sensorteknikker og elektroniske meldesystemer som dessverre i alt for liten grad er tatt i bruk.

Velferdsteknologi vil også gi større trygghet for pårørende. Likevel må velferdsteknologi aldri bli en erstatning for menneskene som skal gi god omsorg og pleie.

Kunstig intelligens kan gi raskere og bedre diagnoser, og oppfølging av sykdom kan bli mer personlig. Fremskrittspartiet er teknologioptimister og innenfor helseteknologi har vi mye å se frem til. Kunstig intelligens vil bidra til å redusere helsebyråkratiet kraftig. Bruk av roboter kan gi tryggere operasjoner og mer helsehjelp kan gis i hjemmet Fremskrittspartiet mener det er viktig at Norge legger til rette for nyutvikling på dette området.

Fremskrittspartiet vil:

• At Norge skal bli en ledende produsent, utvikler og eksportør av helseteknologi
  • Vurdere incentiver for bedrifter som utvikler eller produserer helseteknologi
  • Satse på økt bruk av velferdsteknologi
  • At både hjemmeboende og institusjonsplasser tilbys bredbåndstilgang for å kunne kommunisere med familie, venner og helsepersonell via for eksempel nettbrett