Bygger Norge videre
Fremskrittspartiet har lagt frem sitt alternativ til Nasjonal transportplan 2022 – 2033, som innebærer en betydelig større satsing på samferdselssektoren enn det regjeringen legger opp til i sitt forslag.
– Vi vil øke samferdselsinvesteringene med 400 milliarder kroner sammenlignet med det regjeringen foreslår. Det handler blant annet om at vi vil ferdigstille et høyhastighetsveinett som binder landsdelene våre tettere sammen, fjerne bompengene og sørge for effektive transportløsninger både på vei, bane, på sjøen og luften, sier FrPs samferdselspolitiske talsperson, Bård Hoksrud.
Betydelig økning i veiinvesteringer
Hoksrud påpeker at den store mangelen i det norske veinettet er at vi ikke har et fungerende høyhastighetsveinett som binder landsdelene våre sammen.
– FrP vil videreutvikle motorveiplanen gjennom utvikling av et effektivt høyhastighetsveinett som binder landet sammen innen 2050. Det må etableres gjennomgående høyhastighetsveiruter fra nord til sør og øst til vest. Derfor vil FrP øke investeringene i veinettet betydelig, samtidig som vi legger til rette for mer vei for pengene som investeres, sier han.
Han viser til at FrP vil bevilge 22 milliarder kroner årlig til Nye Veiers og Statens Vegvesen sine porteføljeprosjekter – som er særlig viktige og store veiprosjekter som skal bygges ut helhetlig. Dette kommer utover regjeringens nåværende bevilgninger til Nye Veier.
– Dette betyr en massiv satsing på de viktigste veistrekningene våre, som skal bygges helhetlig – ikke stykkevis og delt. Nye Veier har vist at de kan bygge raskere og mer rimeligere, nå lar vi Statens vegvesen også få bruke denne modellen, og i motsetning til regjeringen bevilger vi pengene som skal til, sier Hoksrud.
– Veiene skal bygges uten bompenger
Han forteller videre at Fremskrittspartiet vil fjerne bompengene på norske veier.
– Bilen er vårt viktigste transportmiddel for både person- og varetransport. Transportpolitikken må ta utgangspunkt i at bilen er vårt mest brukte og fleksible transportmiddel. Bilen dekker mer enn 80 prosent av personreisene og bilens andeler er fortsatt økende. Vi er et land med spredt bosetting og biltrafikken vil fortsette å øke i årene som kommer, sier Hoksrud.
– Det er urimelig å straffe folk for å trenge bilen i hverdagen. Derfor skal veier bygges uten bompenger. FrP har allerede foreslått å nedbetale all bompengegjelden i eksisterende veiprosjekter. I vår alternative NTP legger vi opp til at veiene skal bygges uten bompenger, veibyggingen skal fullfinansieres av staten. I tillegg vil vi avvikle engangsavgiften for kjøretøy og legge opp til at omregistreringsavgiften kun skal dekke selvkost, legger han til.
FrP sier nei til bompenger
Konkurranse på jernbanen
Hoksrud understreker at for jernbanens del, er ferdigstillelse av intercityutbyggingen samt utbygging av Ringeriksbanen FrPs hovedprioritet.
– Stasjoner på intercitystrekningene bør flyttes ut av bysentrum, fordi dette vil gi mer effektive linjer og høyere fart. Det er viktig med nok parkeringsareal og at det er praktisk å komme til stasjonen med bil. Senere vil vi prioritere City-link-utbygging på Østlandet og Nord-Norge-banen. Vi vil ikke prioritere utbygging av høyhastighetstog, og vil heller ikke ha noen utredning av dette, sier han, og legger til:
– FrP vil legge til grunn konkurranse i jernbanesektoren. Utbygging av ytre Intercity vil være et utbyggingsoppdrag det bør etableres konkurranse på. Store utbyggingsprosjekter i byområdene knyttet til kollektivtransporten bør også konkurranseutsettes.
Til BaneNor sin portefølje av viktige prosjekter setter FrP av 4,5 milliarder kroner per år i 20 år, etter samme modell som Nye Veier.
Vil redusere og fjerne avgifter som rammer luftfart
Flyrutene i Norge er av avgjørende betydning for mobilitet i befolkningen, og flyrutene er det eneste landsdekkende kollektivtilbudet. Det er derfor viktig å opprettholde et landsdekkende nett av lufthavner og flyruter.
– Avgifter som rammer luftfarten må reduseres og fjernes. Vi vet at flypassasjeravgiften bidrar til å gjøre ruter ulønnsomme, det samme gjelder CO2-avgift på innenlands flyreiser, sier han.
Vil sikre norske sjøfolk på norske skip
Hoksrud poengterer at Norge har lange tradisjoner som sjøfartsnasjon. Med en svært lang kystlinje er det naturlig at en del av godstransporten over lengre avstander fraktes sjøveien. Derfor må det satses på infrastruktur når det gjelder havner.
– FrP mener at offentlige og private havner skal likebehandles, og at havneavgifter kun skal kreves inn etter selvkostprinsippet. Sjøen er en transportåre uten store investeringsbehov, men vi trenger effektive havner og godt utbygget landbasert infrastruktur. Det er viktig å sikre sjøtransporten gode betingelser. Derfor skal Norge ha et skattesystem som legger til rette for at redere kan ansette norske sjøfolk, blant annet gjennom en nettolønnsordning, avslutter han.
Disse forslagene fremmer FrP i Stortinget:
- «Stortinget ber regjeringen å opprette en egen utbyggingsdel av Statens Vegvesen som skal ha samme rammebetingelser som Veiselskapet Nye Veier.»
- «Stortinget ber Regjeringen å gi Bane Nor prosjekt samme rammebetingelser som Veiselskapet Nye Veier for en utbyggingsportefølje.»
- «Stortinget ber Regjeringen avvikle dagens bompengeordning å legge til grunn statlig fullfinansiering av infrastruktur og nasjonal transportplan»