Gravemaskin som graver i jorden foran blikkstille grønt vann i norsk fjellandskap. Foto.
© Colourbox

Bygger Norge videre

Fremskrittspartiet legger opp til betydelige investeringer på vei, bane, på sjøen og i luften i sin alternative Nasjonal transportplan

Fremskrittspartiet har lagt frem sitt alternativ til Nasjonal transportplan 2022 – 2033, som innebærer en betydelig større satsing på samferdselssektoren enn det regjeringen legger opp til i sitt forslag.

– Vi vil øke samferdselsinvesteringene med 400 milliarder kroner sammenlignet med det regjeringen foreslår. Det handler blant annet om at vi vil ferdigstille et høyhastighetsveinett som binder landsdelene våre tettere sammen, fjerne bompengene og sørge for effektive transportløsninger både på vei, bane, på sjøen og luften, sier FrPs samferdselspolitiske talsperson, Bård Hoksrud.

Bård Hoksrud forteller at FrP vil øke samferdselsinvesteringene med 400 milliarder kroner sammenlignet med det regjeringen foreslår. Her er han avbildet mens han leser regjeringens forslag til nasjonal transportplan. © FrP

Betydelig økning i veiinvesteringer

Hoksrud påpeker at den store mangelen i det norske veinettet er at vi ikke har et fungerende høyhastighetsveinett som binder landsdelene våre sammen.

– FrP vil videreutvikle motorveiplanen gjennom utvikling av et effektivt høyhastighetsveinett som binder landet sammen innen 2050. Det må etableres gjennomgående høyhastighetsveiruter fra nord til sør og øst til vest. Derfor vil FrP øke investeringene i veinettet betydelig, samtidig som vi legger til rette for mer vei for pengene som investeres, sier han.

Han viser til at FrP vil bevilge 22 milliarder kroner årlig til Nye Veiers og Statens Vegvesen sine porteføljeprosjekter – som er særlig viktige og store veiprosjekter som skal bygges ut helhetlig. Dette kommer utover regjeringens nåværende bevilgninger til Nye Veier.

– Dette betyr en massiv satsing på de viktigste veistrekningene våre, som skal bygges helhetlig – ikke stykkevis og delt. Nye Veier har vist at de kan bygge raskere og mer rimeligere, nå lar vi Statens vegvesen også få bruke denne modellen, og i motsetning til regjeringen bevilger vi pengene som skal til, sier Hoksrud.

FrP vil videreutvikle motorveiplanen gjennom utvikling av et effektivt høyhastighetsveinett som binder landet sammen innen 2050. © Colourbox

– Veiene skal bygges uten bompenger

Han forteller videre at Fremskrittspartiet vil fjerne bompengene på norske veier.

– Bilen er vårt viktigste transportmiddel for både person- og varetransport. Transportpolitikken må ta utgangspunkt i at bilen er vårt mest brukte og fleksible transportmiddel. Bilen dekker mer enn 80 prosent av personreisene og bilens andeler er fortsatt økende. Vi er et land med spredt bosetting og biltrafikken vil fortsette å øke i årene som kommer, sier Hoksrud.

– Det er urimelig å straffe folk for å trenge bilen i hverdagen. Derfor skal veier bygges uten bompenger. FrP har allerede foreslått å nedbetale all bompengegjelden i eksisterende veiprosjekter. I vår alternative NTP legger vi opp til at veiene skal bygges uten bompenger, veibyggingen skal fullfinansieres av staten. I tillegg vil vi avvikle engangsavgiften for kjøretøy og legge opp til at omregistreringsavgiften kun skal dekke selvkost, legger han til.

Fremskrittspartiets forslag til nasjonal transportplan

Les hele forslaget her

FrP sier nei til bompenger

Konkurranse på jernbanen

Hoksrud understreker at for jernbanens del, er ferdigstillelse av intercityutbyggingen samt utbygging av Ringeriksbanen FrPs hovedprioritet.

– Stasjoner på intercitystrekningene bør flyttes ut av bysentrum, fordi dette vil gi mer effektive linjer og høyere fart. Det er viktig med nok parkeringsareal og at det er praktisk å komme til stasjonen med bil. Senere vil vi prioritere City-link-utbygging på Østlandet og Nord-Norge-banen. Vi vil ikke prioritere utbygging av høyhastighetstog, og vil heller ikke ha noen utredning av dette, sier han, og legger til:

– FrP vil legge til grunn konkurranse i jernbanesektoren. Utbygging av ytre Intercity vil være et utbyggingsoppdrag det bør etableres konkurranse på. Store utbyggingsprosjekter i byområdene knyttet til kollektivtransporten bør også konkurranseutsettes.

Til BaneNor sin portefølje av viktige prosjekter setter FrP av 4,5 milliarder kroner per år i 20 år, etter samme modell som Nye Veier.

FrP vil legge til grunn konkurranse i jernbanesektoren. © Colourbox

Vil redusere og fjerne avgifter som rammer luftfart

Flyrutene i Norge er av avgjørende betydning for mobilitet i befolkningen, og flyrutene er det eneste landsdekkende kollektivtilbudet. Det er derfor viktig å opprettholde et landsdekkende nett av lufthavner og flyruter.

– Avgifter som rammer luftfarten må reduseres og fjernes. Vi vet at flypassasjeravgiften bidrar til å gjøre ruter ulønnsomme, det samme gjelder CO2-avgift på innenlands flyreiser, sier han.

Det er viktig å opprettholde et landsdekkende nett av lufthavner og flyruter. © Colourbox

Vil sikre norske sjøfolk på norske skip

Hoksrud poengterer at Norge har lange tradisjoner som sjøfartsnasjon. Med en svært lang kystlinje er det naturlig at en del av godstransporten over lengre avstander fraktes sjøveien. Derfor må det satses på infrastruktur når det gjelder havner.

– FrP mener at offentlige og private havner skal likebehandles, og at havneavgifter kun skal kreves inn etter selvkostprinsippet. Sjøen er en transportåre uten store investeringsbehov, men vi trenger effektive havner og godt utbygget landbasert infrastruktur. Det er viktig å sikre sjøtransporten gode betingelser. Derfor skal Norge ha et skattesystem som legger til rette for at redere kan ansette norske sjøfolk, blant annet gjennom en nettolønnsordning, avslutter han.

Det er viktig å sikre sjøtransporten gode betingelser. © Colourbox

Disse forslagene fremmer FrP i Stortinget:

  • «Stortinget ber regjeringen å opprette en egen utbyggingsdel av Statens Vegvesen som skal ha samme rammebetingelser som Veiselskapet Nye Veier.»
  • «Stortinget ber Regjeringen å gi Bane Nor prosjekt samme rammebetingelser som Veiselskapet Nye Veier for en utbyggingsportefølje.»
  • «Stortinget ber Regjeringen avvikle dagens bompengeordning å legge til grunn statlig fullfinansiering av infrastruktur og nasjonal transportplan»
  • «Stortinget ber Regjering avvikle den særnorske standarden med utbygging av 2/3 feltsvei å legge til grunn utbygging av smal firefelts vei som ny standard»
  • «Stortinget ber Regjeringen legge til grunn nye veinormaler som er på linje med hva man har i Sverige og Danmark.»
  • «Stortinget ber Regjeringen lage en ny fartsgrensestrategi som legger til grunn følgende på møtefri vei samt der det er forsterket midtoppmerking: 90 km/t på 2-felts vei, 100 km/t på 2/3 felts vei, 110 km/t på smal firefelts vei og 130 km/t på full standard fire felts vei.»
  • Stortinget ber Regjeringen sikre interessene til veterankjøretøy ved utforming av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av kjøretøyparken.»
  • «Stortinget ber regjeringen Innføre veteranbilstatus fra kjøretøyet er 20 år.»
  • «Stortinget ber Regjeringen omgjøre veier som ble overført i forbindelse med forvaltningsreformen til riksveier.»
  • «Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningene med byvekstavtaler og bypakker.»
  • «Stortinget ber regjeringen avslutte pågående byvekstavtaler og bypakker.»
  • «Stortinget ber Regjeringen stoppe nye initiativ for å opprette byvekstavtaler eller bypakker.»
  • «Stortinget ber regjeringen etablere nye tilskuddsordninger for investeringer i store kollektivprosjekt og drift av kollektiv trafikk som alternativ. Premisser om nullvekstmål og bompenger skal avvikles.»
  • «Stortinget ber regjeringen avslutte byvekstavtalen for Bergen.»
  • «Stortinget ber regjeringen avslutte byvekstavtalen for Trondheim.»
  • «Stortinget ber regjeringen avslutte byvekstavtalen for Nord-Jæren.»
  • «Stortinget ber regjeringen avslutte byvekstavtalen for Oslo.»
  • «Stortinget ber Regjeringen om å innføre gratis riks- og fylkesveiferjer i løpet av Stortingsperioden 2021-2025»
  • Stortinget ber regjeringen iverksette en kritisk gjennomgang av dagens standarder på utforming av rundkjøringer og forskjønnelse av sideveiterreng, med mål om en kraftig reduksjon av slike unødvendige merkostnader.»
  • «Stortinget ber regjeringen iverksette en kritisk gjennomgang av dagens bruk av midler til arkeologiske utgravinger ved utbygging av veiprosjekter, med mål om en hensiktsmessig og redusert bruk av midler til dette formål.»
  • «Stortinget ber regjeringen iverksette en kritisk gjennomgang av kostnadsveksten på drift- og vedlikeholdsbudsjettene og fremme forslag for Stortinget med konkrete tiltak for å effektivisere denne delen av sektoren.»
  • «Stortinget ber regjeringen vurdere å fjerne en rekke klima, miljø – og naturmangfoldkrav som ligger i planprosesser for nye veiprosjekter, som gir unødvendig kostnadsøkning på utbyggingsprosjekter.»

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.