Foto. Sylvi Listhaug
© Pia Sønstrød

Foreslår Sylvi Listhaug som partileder

Fremskrittspartiets landsmøte avholdes 7. - 9. mai 2021. Valgkomiteen har innstilt Sylvi Listhaug som partileder og Ketil Solvik-Olsen som 1. nestleder.

– Vi får en solid partiledelse med Sylvi og Ketil sammen med Terje Søviknes som 2. nestleder. Valgkomiteens innstilling er enstemmig på alle valg, presiserer valgkomiteens leder Frank Sve.

Ingen andre forslag

Etter at Siv Jensen gjorde det klart at hun ikke ønsket gjenvalg til stortinget og derfor også går av som partileder på landsmøtet har fylkeslagene hatt mulighet til å spille inn forslag til valgkomiteen.

– Det har ikke kommet andre forslag til partileder og 1. nestleder, og vi registrerer bred støtte til vårt forslag. Det bidrar til at hele organisasjonen kan samle seg bak en ny partiledelse, sier Frank Sve.

Samlet vil sentralstyret med valgkomiteens innstilling ha slik sammensetning:

• Sylvi Listhaug, leder - ny
  • Ketil Solvik-Olsen, 1. nestleder - ny
  • Terje Søviknes, 2. nestleder - gjenvalg
  • Sentralstyremedlem: Jon Engen-Helgheim, ikke på valg
  • Sentralstyremedlem: Ronny Berg, ikke på valg
  • Sentralstyremedlem Christian Tybring-Gjedde, gjenvalg
  • Sentralstyremedlem, Per-Willy Amundsen, ny
  • Sentralstyremedlem: Truls Gihlemoen, ny
  • Sentralstyremedlem: Pål Morten Borgli, ny
  • Hans Andreas Limi, stortingsgruppens representant, velges ikke
  • Andreas Brannström, FpU, velges ikke
  • Varamedlem: Torbjørn Klungeland, gjenvalg
  • Varamedlem: Kristoffer Harald Nagell-Dahl, gjenvalg
  • Varamedlem: Tom Staahle, gjenvalg
  • Varamedlem: Morten Stordalen, ny

Valgkomiteen har også innstilt på øvrige sentralstyremedlemmer og varamedlemmer som er på valg.

– Vi har basert oss på fylkeslagenes forslag i vår innstilling til sentralstyre- og varamedlemmer, avslutter Sve.