To barn sitter i en sofa. Den ene har holder en ipad i hendene som begge ser på. Foto.
© Johner

FrP vil gi deg billigere strøm

Fremskrittspartiet fremmet onsdag forslag i Stortinget om å fjerne hele elavgiften og moms på strøm som et strakstiltak for lavere strømpris.

Onsdag fremmet FrP forslag i Stortinget om å fjerne hele elavgiften og moms på strøm for å sikre lavere strømpris.

– Jeg tror et vedtak i Stortinget i dag om å fjerne elavgiften og momsen på strøm vil bli godt mottatt at vanlige folk som er engstelig for om de har råd til å betale strømregningen sin. Pengene renner inn i statskassen fra olje- og gassektoren. Aldri før har vi tjent mer penger på dette enn nå. Selvsagt har vi råd til å la noe av dette komme vanlige folk til gode dersom det er politisk vilje, sier partileder Sylvi Listhaug.

Sylvi Listhaug mener Norge har råd til å gi folk billigere strøm. © Pia Sønsterød

– Utfordring for mange

FrP ber Stortinget stemme over et forslag om å fjerne elavgiften og momsen på strøm for resten av året til private husholdninger. Samtidig fremmer partiet et forslag om å be regjeringen komme tilbake med konkrete forslag i budsjettet for neste år.

– De stadig økende strømprisene er en enorm utfordring for mange av landets husholdninger. Lav strømpris har vært et viktig gode for landets innbyggere i flere tiår og slik bør det fortsatt være. Ved å fjerne hele elavgiften og moms på strømforbruk kan vi bidra til at husholdningene får langt lavere strømregninger i tiden som kommer, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi.

Hans Andreas Limi er FrPs finanspolitiske talsperson. © Fremskrittspartiet

Fremskrittspartiets forslag for resten av året:

«I statsbudsjettet for 2021 gjøres følgende endring:

§ 1. Fra 1. november 2021 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen med 0 øre per kWh på elektrisk kraft som leveres til private husstander her i landet.

I stortingsvedtak om merverdiavgift for 2021 gjøres følgende endring:

Ny § 6

Fra 1. november 2021 svares ikke merverdiavgift på elektrisk kraft som leveres til private husstander her i landet.»

Forslag for 2022

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete forslag til redusert elavgift og mva. for 2022 senest i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2022.»

Hva sparer en gjennomsnittlig husholdning på FrPs strømgrep?

En husholdning med gjennomsnittlig strømforbruk på 16 000 kWh og strømpris på 1,09 kroner per kWh:

• Elavgiften (forbrukeravgift) på 16,69 øre per kWh: 2 670 kroner
  • Mva. på elavgift: 667 kroner
  • Mva: 5 723 kroner
  • Totalt: 9060 kroner i året
  • Per måned: 755 kroner – gir en innsparing på 1510 kroner fra 1. november og ut året

En husholdning med gjennomsnittlig strømforbruk på 20 000 kWh og strømpris på 1,09 kroner per kWh:

• Elavgiften (forbrukeravgift) på 16,69 øre per kWh: 3 338 kroner
  • Mva. på elavgift: 834 kroner
  • Mva: 7 154 kroner
  • Totalt: 11 326 kroner i året
  • Per måned: 943 kroner – gir en innsparing på 1887 kroner for 1. november og ut året