Innvandring og integrering

Hijab er også sosial kontroll

I dag er det den internasjonale hijabdagen.

FrPs familiepolitiske talskvinne, Silje Hjemdal, mener dagen bør brukes på å hylle kvinnene som kaster hijaben i protest mot middelalderske holdninger og seksualisering av barn og kvinner.

- Det å påtvinge unge jenter et seksualiserende klesplagg som markerer avstand fra storsamfunnet er sosial kontroll.

Hijab betyr «å skjule, glemme.»

Ifølge Store Norske Leksikon betyr hijab «å skjule, glemme», og brukes om alle former for slør eller forheng som skjuler en person eller gjenstand». Hijaben skal skjule kvinnene og deres hår mot seksuell oppmerksomhet fra menn.

- FrP vil forby bruk av at Hijab, burka og niquab i norsk barnehage og grunnskole. Syv år gamle jenter skal ikke komme på skolen i et plagg som skal «skjule dem for menns seksualiserende blikk» og markere avstand fra storsamfunnet.

- Unge muslimske kvinner skal ha de samme rettighetene og mulighetene som etnisk norske kvinner.

Setter æresfrykta høyere enn selve religionen

I NRK har journalist Victoria Wilden fortalt om «Jasmin» som måtte flytte på hemmelig adresse fordi hun nekter å bære hijab. Jasmins familie er ikke veldig religiøs, likevel ble hun tvunget til å bære hodeplagget. Jasmin tror det er fordi muslimske familier ofte setter æresfrykta høyere enn selve religionen.

- Historien til «Jasmin» er ikke unik. Hijaben er ofte en del av kontrollregimet for jenter og kvinner som lever under ulovlig og streng sosial kontroll. Det er derfor farlig å bagatellisere dette plaget som skal skjule kvinnene for menns blikk og markere avstand til det norske samfunnet.

Drept for å bruke hijaben «feil».

Noe av det første det islamistiske Ayatolla-regimet i Iran gjorde når de fikk makten i Iran, var å innføre hijabplikt for kvinner. Hjemdal mener Norge som et minimum skjerme småjenter i skolen fra å gå i Iran-islamistenes uniform.

- Jina (22) ble drept i Iransk fengsel for å bruke hijaben «feil». Fredsprisvinner Narges Mohammadi er fengslet for sin kvinnekamp i Iran. Hun er kritisk til hijab-loven i Iran, som hun mener er utformet for å «begrense kvinners rettigheter, negradere oss og utdype undertrykkelsen mot oss.»

- Hijab er ikke bare et plagg, det er også et instrument for sosial kontroll og et viktig symbol for Ayatolla-regimet. Dette er nødvendige perspektiver å ta med seg på den «Internasjonale hijabdagen».