Utenriks og forsvar

Norge feiret det iranske regimet

Mens det iranske prestestyret slår hard ned på demonstranter og setter nye rekorder i henrettelser, valgte Anniken Huitfeldt å feire revolusjonen som ga islamistene makten i 1979.

- Det er for oss umulig å forstå vurderingene som førte til at Norge valgte å stille opp på islamistenes feiring over revolusjonen som erstattet det vestlig orienterte monarkiet, med en teokratisk islamsk republikk. Signalet som sendes til demonstrantene som risikerer sine liv for friheten, er at Norge står skulder til skulder med prestestyret som henretter dem, sier utenrikspolitisk talsmann i FrP, Christian Tybring-Gjedde.

Av alle europeiske land, var det kun Norge, Ungarn og Polen som deltok på prestestyrets årlige feiring av maktovertagelsen.

Tøffe i retorikken, tannløse i handling

- Vi har en Stortingspresident fra Arbeiderpartiet som blir hyllet for å bryte tradisjon og kutyme når han kritiserer iranske myndigheters gjennomgående brutalitet og brudd på grunnleggende menneskerettigheter. Vi har samtidig en utenriksminister fra Arbeiderpartiet som tydeligvis ikke vil forarge de islamistiske prestene ved å ikke delta på feiringen av diktaturets fødselsdag. Dette tydeliggjør at de er tøffe i retorikken, men tannløse når det kommer til handling, sier Tybring-Gjedde.

Christian Tybring-Gjedde vil ved første anledning i Stortinget avkreve svar fra utenriksministeren.

- Regjeringen må forklare seg. FrP mener det er uakseptabelt å opprettholde normale diplomatiske relasjoner med en stat som Iran. Det er absolutt ikke i Norges interesse å være ett av ytterst få land som holder seg inne med islamister som systematisk henretter alle de ikke liker. Det må få en slutt, sier Tybring-Gjedde.