
Nullutslippskrav truer beredskapen
Krav om nullutslipp kommer også for anleggsmaskiner, og gjennomføres flere steder for taxi. Dette er krav som er uansvarlig i beredskapssammenheng, Det er også lite troverdig, da nullutslipp i praksis betyr elektrifisering, og det mange steder ikke er muligheter for lading.
Det er urovekkende hvor ekstremt sårbart samfunnet blir av elektrifiseringen. Regjeringens krav og reguleringer, spesielt innenfor transportsektoren, truer landets totale beredskap. I en nasjonal krisesituasjon vil norsk kraftforsyning kunne være det første som ryker. Beredskapsmessig vil dette lamme Norge totalt.
I våre største byer legges det opp til at en eventuell evakuering av befolkningen, skal skje med jernbane og elektriske busser. Dette til tross for at vi i nyere tid har opplevd kraftig ekstremvær, som Dagmar, som slo ut det meste av strømtilførselen og kommunikasjon i lengre tid på Vestlandet. Dersom det meste av samfunnsfunksjoner skal baseres på bare elektrisitet, vil det i slike situasjoner kunne bli uhåndterbart, og føre til tap av menneskeliv.
Fremskrittspartiet mener derfor at kravene om elektrifisering av alt offentlig innkjøp av bil, varebil, buss og ferjer, skal erstattes med teknologikonkurranse og valgfrihet.
Vi har fremmet forslag i Stortinget om fritt valg av kjøretøy, som nå skal til behandling i Stortingets transportkomite. Forskriften som pålegger kjøp av elektriske kjøretøy ved offentlige anskaffelser, foreslås avviklet. Forvaltningen må gis frihet til å anskaffe kjøretøy som best løser oppgavene, dette handler om samfunnets beredskap.
Fremskrittspartiet ser med bekymring på krav om bruk av elektriske anleggsmaskiner i bygg og anlegg. Kostnadsveksten i sektoren har allerede vært svært høy, og med de nye kravene økes investeringskostnadene betydelig, sammenlignet med konvensjonell drift. Dette bidrar til å øke inflasjonen i samfunnet, samtidig som man ellers jobber sterkt for å bringe inflasjonen ned.
Krav om bruk av elektriske anleggsmaskiner og lastebiler gjør også at vi får mindre ny vei, og mindre vedlikehold for pengene. Kravene er ikke økonomisk bærekraftige, og gjør det vanskeligere å nå målene om bedre sikkerhet på veiene.
Den uansvarlige elektrifiseringspolitikken fra Sp og Ap truer også distriktene, der verken strømforsyning eller lademuligheter er tilstrekkelige. I Finnmark har helseforetaket satt krav om nullutslipp for pasienttransporten. Det har gått alt for langt når kravene rammer syke pasienter, og er helt uforsvarlig i et fylke med lange avstander til sykehusene for mange.
Fremskrittspartiet erstatte pålegg om bruk av elektriske kjøretøy og maskiner med teknologikonkurranse og valgfrihet. Det viktigste må være at de kjøretøyene som anskaffes er tilpasset de oppgavene som skal løses. Sunn fornuft, realisme og valgfrihet må igjen få råde i det norske samfunnet generelt, og i all beredskapssammenheng.