Alternativt statsbudsjett
Trygge veier binder Norge sammen
– Da FrP hadde samferdselsministeren var det en historisk satsing, særlig på veier. Hvis velgerne gir oss tilliten ved neste valg, lover jeg at det igjen skal lukte nylagt asfalt over hele landet, sier transportpolitisk talsperson Frank Sve.
Sammen med stortingsrepresentant Morten Stordalen har han laget budsjettet som viser at Fremskrittspartiet satser på samferdsel.
Satser på Nye Veier
Etableringen av Nye Veier har vært en suksess. FrP vil derfor bevilge en milliard ekstra til Nye Veiers plan for utbygging av de prosjektene som er igangsatt, samtidig som vi vil øke driftsbudsjettet til selskapet med 750 millioner. I tillegg foreslår vi 300 millioner ekstra til store prosjekter i regi av Statens Vegvesen.
I budsjettforslaget vil Frp prioritere flere større veiprosjekter som E39 Blindheim- Breivika, Rv. 19 Moss, og Rv. 15 Strynefjellet med arm til Geiranger. Det er også viktig å fortsette fellesprosjektet E16 Skaret – Hønefoss med Ringeriksbanen, samt Vestfoldbanen (dobbeltspor Stokke-TorpSandefjord) som planlagt. Derfor sørger vi for ekstra midler til å drive prosjektene videre.
– Det er viktig av flere hensyn. Både trafikksikkerhet, men det handler også om anleggsbransjen som snart er i knestående. E16 Skaret – Hønefoss er dødsvei nummer én, og vi har ikke råd til å miste disse livene i trafikken, påpeker Sve og Stordalen.
Vil vedlikeholde veiene
FrP mener det betydelige og økende vedlikeholdsetterslep under den rødgrønne regjeringen er uholdbart, og den største utfordringen for sikkerheten på veiene. I deres alternative budsjett foreslås det å øke bevilgningen til både riks- og fylkesveier med over 4 milliarder , slik at veivedlikeholdet kan reduseres og nye veiprosjekter kan fremskyndes.
- Regjeringen har vært en katastrofe for landets bilister, med økende forfall og kraftig reduksjon av nye veiprosjekter. FrP leverer der de rødgrønne har sviktet. Vi vil at det skal bygges ut mer ny vei og øker investeringsmidlene, samt vi setter av 1.5 milliard til å redusere veivedlikeholdsetterslepet. Det vil føre til tryggere veier og redusere risikoen for dødsulykker i trafikken, sier Sve
Satser på trygge fylkesveier
Da FrP satt i regjering, var det en historisk satsing på veier. I partiets siste alternative budsjett før stortingsvalget som legges frem på torsdag, foreslår partiet 1.5 milliard mer til fylkesveier, skoleveier og skred- og rassikring.
FrPs transportpolitiske talsperson Frank Sve lover at det igjen skal lukte nylagt asfalt over hele landet hvis FrP igjen får begge hendene på rattet i samferdselspolitikken.
– Fylkeskommunene, som har ansvaret for fylkesveiene, har opplevd en kraftig forverring av økonomien under den rødgrønne regjeringen. Når staten blir stadig rikere, bør vi over statsbudsjettet bidra mer til vedlikehold av fylkesveiene for at ikke tilstanden skal bli enda verre, sier Sve.
Han er sterkt bekymret over at vedlikeholdsetterslepet på vei har økt under denne regjeringen. De mener små investeringer i mange tilfeller kan gjøre veiene mer trafikksikre og effektive.
Mer til rassikring og trygge veier
Frps stortingsgruppe foreslår et krafttak for å rassikre norske veier, samt å trygge skoleveiene ved at kommunene kan søke om penger for å sikre veiene.
– Behovet for et nytt krafttak for å rassikre veier er stort. Mange føler med god grunn frykt og utrygghet når de kjører på rasfarlige strekninger, og i mange tilfeller er det bare flaks at liv ikke går tapt når det er ras. Jeg syns det er en skandale at regjeringen har brukt rassikring i distriktene som en salderingspost. Det skal vi rette opp etter valget hvis velgerne gir oss tillit, lover Sve.
Selv mindre utbedringer på eksisterende veier og forsterket oppmerking gir økt trygghet. Derfor setter FrP av 100 millioner kroner til forsterket midtoppmerking.
Fylker og kommuner bør prioritere trygge skoleveier. Derfor foreslår vi at det settes av penger i en søkbar pott der kommuner og fylker som prioriterer skoleveier kan få statlige bidrag for å finansiere prosjektene.
Mer til jernbane
Jernbanen står midt i en krise, med store feil, togmangel, forsinker og innstillinger. Samtidig har det langsiktige vedlikeholdsbehovet økt med hele 11 milliarder. FrP foreslår derfor å øke vedlikeholdet av jernbane med 300 millioner kroner neste år.
- Trafikkavviklingen for jernbanen i år har vært elendig. Det svekker jernbanens troverdighet for både person- og godstransport, og jeg frykter det vil føre til at færre reisende tør å stole på toget som et pålitelig transportmiddel i hverdagen. Vi må derfor øke vedlikeholdet for å gjenreise tilliten til jernbanen, sier Morten Stordalen.